Przejdź do treści
Przegląd Lotniczy 06/2014
Źródło artykułu

Czerwcowy Przegląd Lotniczy dostępny w salonach prasowych

Czerwcowy Przegląd Lotniczy już w e-kiosku oraz w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych. W numerze polecamy:

„Impossible turn” – kiedy jest możliwy
Awaria silnika w początkowej fazie wznoszenia, zaraz po starcie jest najtrudniejszą sytuacją, w jakiej może znaleźć się pilot. Krzysztof Krawcewicz komentuje film instruktażowy, jaki ostatnio powstał w ośrodku PPAero (zobacz http://nurl.pl/d3o), a który prawdopodobnie pobudzi pilotów do zastanowienia, kiedy dowrót do lotniska przy przerwanym starcie ma szanse powodzenia.

R66 Turbine może więcej
Ledwo świat obiegła wiadomość o uzyskaniu europejskiego certyfikatu dla Robinsona R-66, a my już możemy przedstawić pierwszego w Polsce, turbinowego Robinsona R-66. Przyglądamy się konstrukcji, której EASA tak długo broniła dostępu na europejski rynek. Latamy, zaglądamy do wnętrza i zdradzamy wszystkie tajemnice R66.

Przeszkody lotnicze
Jeśli wokół lotniska czy lądowiska zaczynają powstawać obiekty mogące stanowić zagrożenie dla ruchu lotniczego, jest sposób, aby z nimi walczyć. Warto wiedzieć jak i gdzie upominać się o swoje prawa. Sytuację - tak niebezpieczną dla użytkowników coraz liczniejszej grupy lotnisk w Polsce dotkniętych swego rodzaju sąsiedzką agresją - naświetla od strony prawnej radca Paweł Szarama

Hot spot: Zegrze-Modlin
Przyglądamy się przestrzeni powietrznej w okolicach Zalewu Zegrzyńskiego, miejscu, gdzie wielu pilotów lata na loty widokowe, ale także gdzie ćwiczone są podejścia IFR do Modlina. Powodem jest to, że w okolicach punktu XENIS dochodzi do zbliżeń statków powietrznych. O konieczności szczególnej dyscypliny i uwagi w tym rejonie pisze informator FIS Olsztyn Andrzej Rutkowski.

Turbo czy nie
Na rynku jest wiele typów samolotów ze sprężarką lub bez. Na przykładzie Cessny 182T (bez doładowania) i Cessny T182T (ze sprężarką) pokazujemy różnice w osiągach i ekonomii oraz w zakresach użytkowania, od których powinien zależeć rozsądny wybór - kiedy warto zainwestować w samolot z turbodoładowaniem, a kiedy...

Rzepakowe impresje
Dlaczego kochamy latać wiosną? Dla kolorów. Tiger Moth próbuje ukryć się na tle żółtych pól rzepaku, a z kolei Auster IV dopiero dzięki nim ujawnia się w pełnej krasie - zazwyczaj niewidoczny na tle ziemi. Andrzej Rutkowski upolowuje je z powietrza swoim obiektywem snując przy tym rozważania natury agrarnej...

Dywan wśród pół
Przedstawiamy malownicze lądowisko Zdziar-Łopatki położone między Płockiem, a Płońskiem.

Bądź gotów na mod-S
Czy znasz możliwości swojego transpondera? Czy wiesz jak wprowadzić do niego callsign identification Twojego statku powietrznego? Pora wiedzieć w czym rzecz, bo tryb Sierra wchodzi do Polski.

Nowości i udogodnienia
W Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej miało miejsce spotkanie z użytkownikami przestrzeni powietrznej. Omówiono na nim m.in co nowego znalazło się w edycji 2014 map VFR 1:500 000 oraz jakie zmiany wprowadzono w AIP VFR.

Za rączkę i do samolotu, czyli dobre rady dla ucznia-pilota (3)
Krzysztof Krawcewicz w cyklu artykułów dla osób rozpoczynających szkolenie, przedstawia typy instruktorów lotniczych, na jakie każdy pilot w swojej karierze możne trafić, a także podpowiada jakie przywary instruktora opłaci się znosić, a które... wskazują na to, że trzeba się szybko z nim pożegnać.

Innowacje przyszłości
Relacja z tegorocznych bydgoskich targów Air Fair - co było warte uwagi i jakie nowości pojawiły się na rynku.

O ultralajtach w Krośnie
Nasz specjalny wysłannik, Marcin Wiśniewski przytacza najważniejsze wnioski, z I Międzynarodowej Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Amatorskim organizowanej przez Aeroklub RP.

Lotnisko Bliżej Miasta
Reportaż z Festynu Lotniczego „Lotnisko Bliżej Miasta” w Ostrowie-Michałkowie. Barwne zdjęcia, a na nich najlepsi piloci akrobacyjni.

Uwaga na linę
Michał Setlak we współpracy z PKBWL przytacza analizę wybranych wypadków szybowcowych po starcie za wyciągarką. Ku przestrodze w rozpoczętym sezonie szkoleń.

Latająca Forteca Boeinga
Któż nie marzy by wziąć taką bestię za rogi i poczuć pod ręką na czterech manetkach moc 4800  KM. Zapraszamy na lot symbolem amerykańskiego lotnictwa bombowego II wojny światowej, jednym z 12 sprawnych B-17 na świecie.

A oprócz tego comiesięczna porcja lotniczych aktualności z kraju i ze świata, kalendarium imprez, artykuł wstępny Redaktora Naczelnego i felieton Piotra Długiewicza (poświęcone dwóm aspektom tematu, który znowu wywołał wstrząs w środowisku – lotniczych odwiedzinach i korkociągu).

Zapraszamy do lektury
Redakcja PLAR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony