Przejdź do treści
Lotnictwo 2/2020
Źródło artykułu

Lotnictwo 2/2020 już w sprzedaży

"Lotnictwo" 2/2020 już w drodze do prenumeratorów i salonów prasowych.

W numerze polecamy:

Zestrzelenie ukraińskiego Boeinga 737 pod Teheranem
Rankiem 8 stycznia około godziny 6.22 czasu lokalnego doszło do katastrofy samolotu pasażerskiego Boeing 737-800 (reg. UR-PSR) linii Ukraine International Airlines, lecącego rejsem PS752 z międzynarodowego lotniska w Teheranie do Kijowa-Boryspola. Na pokładzie było 167 pasażerów i dziewięciu członków załogi, z których wszyscy zginęli na miejscu. Po kilku dniach od zdarzenia, 11 stycznia, doszło do przełomu w śledztwie: irańskie władze oficjalnie przyznały się do omyłkowego zestrzelenia samolotu pasażerskiego.

Mi-8 w polskim lotnictwie wojskowym – cz. I
Śmigłowiec Mi-8 można spokojnie określić mianem konia roboczego lotnictwa polskich wojsk lądowych. Z chwilą jego wprowadzenia do służby w grudniu 1967 roku rozpoczął się w Polsce nowy okres w dziejach śmigłowców wielozadaniowych, który trwa do dziś. Choć czas tej znakomitej konstrukcji już dawno minął, przed nami jeszcze co najmniej kilka lat eksploatacji śmigłowców Mi-8, przy czym istnieje realna szansa, że poszczególne egzemplarze ósemek będą miały za sobą 50 lat eksploatacji.

Lotnictwo wojsk lądowych Francji
Lotnictwo francuskich wojsk lądowych ALAT (Aviation Légère de l’Armée de Terre) podlegało w ciągu ostatnich dwóch dekad sporej redukcji liczebności, ale jednocześnie otrzymało pierwsze w swojej historii wyspecjalizowane śmigłowce uderzeniowe Tigre. Wraz z nowoczesnymi maszynami wielozadaniowymi Caïman i Guépard będą one stanowić trzon ALAT w najbliższych dwudziestu latach. W 2025 roku lotnictwo francuskich wojsk lądowych ma dysponować flotą 147 śmigłowców rozpoznawczych i uderzeniowych (Hélicoptères de Reconnaissance et d’Attaque) oraz 115 śmigłowców transportowych (Hélicoptères de Manoeuvre).

Siły Powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich
Siły Powietrzne Zjednoczonych Emiratów Arabskich mają dość krótką, ale ciekawą historię. W obecnej formie istnieją dopiero od końca XX wieku, gdy nastąpiła pełna unifikacja sił powietrznych emiratów Abu Zabi i Dubaj. Dzięki zakupowi nowoczesnych samolotów bojowych, transportowych, tankujących, specjalnych (wczesnego ostrzegania i kierowania, zwiadu elektronicznego) i szkolno-treningowych w minionych dwudziestu latach Siły Powietrzne ZEA znacznie zwiększyły swoje zdolności operacyjne, stając się jednymi z najnowocześniejszych na Bliskim Wschodzie.

Douglas A-4 Skyhawk – cz. III
Choć przez dłuższy czas jedynymi użytkownikami Skyhawków pozostawały US Navy oraz USMC, to po dekadzie samoloty tego typu zaczęły odnosić sukcesy eksportowe. Wśród użytkowników fabrycznie nowych maszyn znalazły się Australia, Izrael, Nowa Zelandia i Kuwejt. Odbiorców znajdowały również te pochodzące z rezerw US Navy, Izraela czy Kuwejtu, których nabywcami stały się Argentyna, Malezja, Indonezja, Singapur i Brazylia. Do służby w obcych barwach Skyhawki predestynowały nie tylko osiągi i właściwości bojowe, ale przede wszystkim trwałość, niskie koszty obsługi i łatwość eksploatacji. Nie bez znaczenia dla ich długoletniej służby okazała się także podatność na modernizacje. Część maszyn po latach służby miało czekać również drugie życie w cywilu, tj. w szeregach firm świadczących usługi szkoleniowe.

Czechosłowacko-amerykański incydent nad Merklinem
W okresie, który przeszedł do historii pod określeniem „zimna wojna”, ponieważ nie doszło do bezpośredniej konfrontacji sił NATO i Układu Warszawskiego, miały jednak miejsce incydenty zbrojne pomiędzy siłami obu adwersarzy. Do jednego z nich doszło 10 marca 1953 r., kiedy czechosłowacki myśliwiec MiG-15 zestrzelił amerykański samolot myśliwsko-bombowy F-84E Thunderjet.

Ltn. Erich Hartmann i dywizjon III./JG 52 w walkach nad Sewastopolem
Niemiecki dywizjon myśliwski III./JG 52 przeszedł do historii jako najbardziej utytułowana jednostka myśliwska II wojny światowej. Jego piloci zgłosili przez całą wojnę ponad 4000 zwycięstw powietrznych, przez co na trwale zapisali się w historii lotnictwa wojskowego. To właśnie w tej Jagdgruppe latali przez większość kariery bojowej dwaj z trzech najskuteczniejszych pilotów myśliwskich wszech czasów – Erich Hartmann i Günther Rall, a aż dwudziestu jej pilotów zostało odznaczonych prestiżowymi Krzyżami Rycerskimi. W czasie wojny lotnicy III./JG 52 mieli okazję doświadczyć zarówno radości z wielkich zwycięstw armii niemieckiej, jak i goryczy porażek. Jedną z najcięższych bitew powietrznych, w których uczestniczyła niemiecka jednostka, były działania lotnicze towarzyszące bitwie o Sewastopol stoczonej wiosną 1944 r.

A oprócz tego lotnicze aktualności z kraju i ze świata:
• Wiadomości z kraju
• Aktualności wojskowe
• Aktualności cywilne
• Nowości w programie Eurofighter
• Boeing wstrzymuje produkcje 737 MAX
• Poznański Kruk – nowe malowanie okolicznościowe F-16 Jastrząb

Zapraszamy do zapoznania się z fragmentem "Lotnictwa" 2/2020 na stronie: www.magnum-x.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony