Przejdź do treści
Źródło artykułu

Odrzutowiec Flaris ma silnik! Umowa podpisana

Dwa lata temu podczas największych targów lotniczych na świecie Interniational Paris Air Show pod Paryżem, niewielki samolot odrzutowy z Polski – FLARIS LAR 1 zachwycił wszystkich zgromadzonych. W tym roku na Paris Air Show została podpisana umowa na dostawy silników do samolotów FLARIS.

Drugiego dnia targów, 16 czerwca 2015 r., stoisko FLARISA  odwiedzili Greg Williams – właściciel i President Williams International oraz Matt Huff – Vice President Buisnes Development Williams International. Podpisali oni umowę z właścicielami i producentami samolotów FLARIS – Sylwią i Rafałem Ładzińskimi na dostawę silników najnowszej generacji FJ33-5A, które zostały przystosowane do zabudowy na samolotach FLARIS LAR 1.


Williams International i Metal-Master podpisanie umowy (fot. flaris.pl)


Greg Williams, Matt Huff z Williams International i Rafał Ładziński (fot. flaris.pl)

Firma Williams International opracowała dwuprzepływowy silnik odrzutowy nowej generacji, o ciągu 8,2kN, który zapewnia uzyskanie wysokich osiągów odrzutowców FLARIS LAR 1.

FJ33-5A jest młodszym bratem silników serii FJ44 ( został on wprost zminiaturyzowany, przeskalowany z serii FJ44). Silniki serii FJ44 przepracowały bezawaryjne 10 mln godzin w locie, co zawarzyło na podjęcie decyzji producenta na udzielanie dożywotniej gwarancji na silniki.


Silnik Williams FJ33-5A dla FLARIS LAR 1 (fot. flaris.pl)

– Silnik Williams FJ33-5A będzie docelowo napędzał Flarisa. Po powrocie z Le Bourget wznawiamy próby samolotu. Ma on wystartować jeszcze w tym roku – mówi Rafał Ładziński, dyrektor projektu Flaris i producent odrzutowca.

FLARIS LAR 1 to jednosilnikowy samolot odrzutowy o kompozytowej konstrukcji. Tworzy nową kategorię małych odrzutowców dyspozycyjnych, idealnych o szybkiego przemieszczania się w dowolnym celu. Łączy przeciwstawne cechy: łatwość pilotażu właściwą samolotom ultralekkim z osiągami odrzutowca: prędkością i zasięgiem. Nowatorskie w skali światowej rozwiązania zastosowane w konstrukcji samolotu chronione są 8 patentami uzyskanymi przez firmę Metal-Master, która jest producentem innowacyjnego samolotu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony