Przejdź do treści
Cessna 185 (fot. wipaire.com)
Źródło artykułu

Modernizacja awioniki w samolocie Cessna 185

Jesienią tego roku  firma DRABPOL, dysponująca Biurem  Konstrukcyjnym PART 21 oraz Organizacją Obsługową PART 145 wykonała modernizację wyposażenia awionicznego samolotu Cessna A 185 F – jednego z dwóch takich statków powietrznych, które obecnie latają w Polsce.

Cały proces obejmował opracowanie pełnej dokumentacji, demontaż i montaż nowych urządzeń oraz uzyskanie stosownych zatwierdzeń.
 
Samoloty Cessna 185 Skywagon były produkowane w latach 1961 – 1985, a więc nawet najmłodsze egzemplarze liczą sobie ponad 30 lat, a ich wyposażenie awioniczne reprezentuje standard lat 70. X wieku. Właściciel jednego z nich zdecydował się na kompleksową wymianę awioniki w swoim samolocie i wykonanie tablicy przyrządów w standardzie „glass cockpit”.

Zdemontowane zostały więc klasyczne,  analogowe przyrządy pilotażowe i całe, według dzisiejszych standardów „archaiczne” wyposażenie komunikacyjno-nawigacyjne.


Kokpit przed modernizacją

Zastąpiły je nowoczesne urządzenia firmy Garmin: system zobrazowania parametrów lotu G500, dwa urządzenia NAV/COMM GTN750 oraz transponder GTX-33ES. Całość uzupełnia system ostrzegania o burzach i wyładowaniach atmosferycznych WX-500 Stormscope firmy L-3 Communications oraz panel audio GMA 35. Parametry silnikowe będą rejestrowane i wyświetlane przez nowoczesny system monitoringu i wizualizacji EDM-930.

Analogowe pozostały jedynie przyrządy rezerwowe: prędkościomierz, wysokościomierz, sztuczny horyzont oraz busola magnetyczna.


Kokpit po modernizacji

Wydawałoby się, że to kolejna typowa zmiana wyposażenia w samolocie „General Aviation”. Trzeba jednak zauważyć, że taka modernizacja wymagała kompletnej przebudowy tablicy przyrządów, włącznie ze zmianą położenia niektórych przełączników.

Najpierw jednak konstruktorzy z Biura Part 21 firmy DRABPOL  musieli  wykonać projekt  nowej tablicy przyrządów i dolnej tablicy bezpieczników i włączników.

W tym celu opracowali  kompletną dokumentację rysunkową, wykonując przy tym obliczenia  położenia środka ciężkości, bilansu energetycznego po zabudowie nowego wyposażenia oraz przygotowali  program prób i uzupełnień do dokumentacji pokładowej i obsługowej samolotu- Instrukcji Użytkowania w Locie, Instrukcji Obsługi Technicznej i Instrukcji Ciągłej Zdatności do Lotu.

Z kolei pracownicy Organizacji Obsługowej Part-145 firmy Drabpol musieli zdemontować praktycznie całe wnętrze samolotu, wykonać od podstaw wszystkie tablice przyrządów, nowe wiązki elektryczne, wsporniki dla bloków urządzeń (transpondera i Stormscope, oraz komponentów systemu G500 (centrala danych aerodynamicznych, magnetometr, itp.)) i dokonać przeróbek osprzętu silnika w celu montażu czujników systemu monitorowania parametrów silnikowych EDM-930.

Zmiany nie ominęły także części anten samolotu – niektóre musiały być wymienione, doszły także nowe, jak anteny odbiorników GPS.

Po zabudowie przyszła kolej na sprawdzenie działania urządzeń i ich próby naziemne. Po ich pozytywnych rezultatach, jak i pozytywnym wyniku oględzin samolotu przez upoważnionego Inspektora Urzędu Lotnictwa Cywilnego samolot rozpoczął próby w locie.

Zakończenie projektu nastąpiło z chwilą uzyskania zatwierdzenia wydanego przez EASA i przekazaniu go do Organizacji Obsługowej CAMO, która „opiekuje się” tą Cessną.

Nowe wyposażenie, nawet tak leciwego samolotu, jak Cessna 185 znacznie zwiększa bezpieczeństwo pilota i pasażerów, podnosi jego świadomość sytuacyjną na ziemi i w powietrzu, pozwala na uniknięcie wlotu w niebezpieczne obszary burz i wyładowań atmosferycznych i jest znacznie bardziej niezawodne od starych analogowych systemów.

Nie bez znaczenia jest także fakt, że otwarta architektura systemu pozwala w przyszłości na jego rozbudowę o kolejne komponenty, zależnie od życzeń i możliwości właściciela.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony