Przejdź do treści
Easy Mental Math For Pilots, fot. boldmetchod
Źródło artykułu

Matematyka umysłowa dla pilotów

Niniejszym zapraszamy do lektury artykułu "Easy Mental Math For Pilots" opublikowanego na łamach serwisu www.boldmetchod.com W tekście można znaleźć kilka prostych wskazówek i sztuczek, których piloci mogą użyć, aby ułatwić sobie matematykę mentalną*, najczęsciej w kokpicie...

Planowanie zniżania

Planując zniżanie, należy odpowiedzić na trzy podstawowe pytania:

  • Ile wysokości należy stracić?
  • Ile czasu zajmie osiągnięcie wymaganej wysokości?
  • Wysokość do stracenia / Czas = Prędkość opadania FPM

Jeśli pilot ma odpowiedzieć na pytanie z matematyki mentalnej, powinien trzymać się całych, a nawet zaokrąglonych liczb. Nikt nie oczekuje, że będzie on wykonywał obliczenia jak komputer pokładowy!

Krok 1: Ile wysokości należy stracić?

Obliczając ten czynnik należy trzymać się zaokrąglonych liczb całkowitych, czyli jeśli pilot musi obliczyć zniżanie to nalezy stosować wartości 5, 10, 15 lub 20 tysięcy stóp. Jeśli pilot planuje zniżyć o 3800 stóp, powinien zaokrąglić je do 4000. W większości przypadków działanie to znacznie ułatwi mentalną matematykę. Więcej o tym za chwilę...

Krok 2: Ile czasu wymagane jest na osiągnięcie wymaganej wysokości?

Jest to proces dwuetapowy. Najpierw należy sprawdzić, z jaką prędkością mil na minutę (MPM) wykonuje się lot. Trzeba myśleć w wielokrotnościach 60. 60 węzłów to 1 mila na minutę. 120 węzłów to 2 MPM. Po pomnożeniu tej wartości przez dwa (240 węzłów) uzyska się 4 MPM. Jeśli liczby wydają się zbyt duże, aby z nimi pracować, należy usunąc zero i ustawić wartości 6, 12 lub 24. Przykładowo, jesli pilot leci z prędkością 180 węzłów to 6 mieści się w 18 trzy razy, więc wynik to 3 MPM.

  • 60 węzłów = 1 MPM
  • 90 węzłów = 1,5 MPM
  • 120 węzłów = 2 MPM
  • 150 węzłów = 2,5 MPM
  • 180 węzłów = 3 MPM



Należy pamiętać, że są to prędkości względem ziemi. Jeśli chodzi o obliczanie MPM, prędkość względem ziemi to jedyna prędkość, która ma znaczenie. Teraz, gdy pilot zna „wartość mil na minutę”, może obliczyć, jak długo musi zniżać. Jeśli ma przelecieć 20 mil i leci z prędkością 2 MPM, osiągnięcie zakładanej wysokości zajmie 10 minut (20 mil/2 MPM = 10 minut).

Krok 3: Wysokość do stracenia / Czas = Prędkość opadania FPM...


Przykład obliczonej prędkości opadania: Inne zastosowania zasady 60-1

Podstawowa zasada mówi: „przy nachyleniu o 1 stopień (lub 1 stopień na attitude indicator lub HSI), będzie to 60 jednostek w poziomie na 1 jednostkę w pionie”. Ale jak inaczej odnosi się to do konkretnego przykładu?

Kursy VOR

Jeśli pilot leci w kierunku VOR i zbacza o 1 stopień z kursu na 60 milach, znajdzie się o 1 milę od toru lotu. Jeśli zboczy o 2 stopnie na 60 milach, znajdzie się 2 mile poza wyznaczonym torem lotu. Przy 30 milach i 1 stopniu odchylenia samolot znajdzie się pół mili z boku toru lotu. A przy 15 milach i 1 stopniu odchylenia tylko o 1/4 mili poza trasą.


Wskazania DME lot po łuku DME Arcs

„Jak długi jest ten segment łuku?”

Przyjrzyjmy się temu podejściu do łuku według wskazań odległości DME.

W łuku jest odległość 14,7 DME od VOR, przyjmijmy, że to 15 mil. Na 15 milach każdy stopień lotu wokół łuku zajmuje 1/4 mili. Jeśli łuk rozciąga się od promienia 334 do 060 stopni, to jest to 86 stopni. Skoro każdy stopień łuku wynosi 0,25 mili, ile wynosi ćwierć 86? Bez kalkulatora prawdopodobnie ciężko to sobie wyobrazić. Ale co to ćwierć 80? To 20! (80/4 = 20)

Ponieważ dla ułatwienia matematyki wzięliśmy 6 z 86 stopni, popracujmy nad pozostałymi 6. Jedna czwarta z 6 to 1,5 mili. Zatem w tym pytaniu odcinek łuku ma długość 21,5 mili (20 + 1,5 = 21,5 mili).


Kąty zniżania

Jeśli pilot zna kąt ścieżki lotu (FPA - Flight Path Angle), którego wskaźnik często znajduje się w nowoczesnych kokpitach, zasada 60-1 może ułatwić mentalne planowanie zniżania. Na każdy 1 stopień kąta opadania samolot zniży się 100 stóp na każdą przebytą milę. Na przykład, jeśli pilot zniża pod kątem 3 stopni przez 3 mile, zmniejszy wysokość o 900 stóp.


Jakich jeszcze metod używasz w kokpicie, podziel się swoją wiedzą z innymi pilotam i opisz je w komentarzach pod artykułem.

* Matematyka mentalna - ćwiczenie umiejętności dokonywania skomplikowanych obliczeń w pamięci bez użycia dodatkowych urządzeń

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony