Przejdź do treści
ATR 72-600 - prototypowy samolot z jednym silnikiem na paliwo SAF (fot. atr-aircraft.com)
Źródło artykułu

ATR z wykonuje loty testowe ze 100% SAF w jednym silniku

2 lutego., producent samolotów regionalnych ATR ogłosił, że pomyślnie przeprowadził serię testów naziemnych i w locie na swoim prototypowym samolocie ATR 72-600. Konstrukcja ta wykonała siedem godzin lotu z jednym z silników zasilanym paliwem w 100% zgodnym z zasadami zrównoważonego rozwoju (SAF).

Samolot napędzany był paliwem Neste MY Sustainable Aviation Fuel wyprodukowanym w 100% z odnawialnych odpadów i surowców, takich jak zużyty olej spożywczy.

Testy te są częścią certyfikacji SAF, a we wrześniu 2021 r. ATR ogłosiło współpracę z Braathens Regional Airlines i Neste w celu przyspieszenia tego procesu. Te trzy firmy ściśle ze sobą współpracują, mając na celu wykonanie w 2022 r. lotu demonstracyjnego na samolocie ATR Braathens Regional Airlines. Zakończenie procesu certyfikacji samolotów ATR na 100% SAF planowane jest do 2025 roku.

Paliwa SAF są kluczowym filarem strategii dekarbonizacji przemysłu lotniczego i mają bezpośredni wpływ na redukcję emisji CO2. Oczekuje się, że ATR lecący na typowej trasie regionalnej ze 100% SAF w obu silnikach zmniejszyłby emisję CO2 o 82%.


Silnik na paliwo SAF w prototypowym samolocie ATR 72-600 (fot. atr-aircraft.com)

Stefano Bortoli, dyrektor generalny ATR, powiedział: „Jako lider rynku regionalnego, naszym celem jest poprowadzenie zmian w kierunku dekarbonizacji. Emitujące już o 40% mniej CO2 niż odrzutowce regionalne podobnej wielkości, turbośmigłowe ATR są idealną platformą oferującą znaczne postępy w redukcji emisji CO2. Osiągnięcie tego wielkiego kamienia milowego pokazuje, że jesteśmy w pełni zaangażowani w umożliwienie wykorzystania 100% SAF i pomaganie naszym klientom w osiąganiu ich celów, aby zapewnić jeszcze bardziej zrównoważone połączenia lotnicze – nie w 2035 czy 2050 roku, ale w nadchodzących latach”.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony