Przejdź do treści
ZLOT 2012/ fot. Mjr Block
Źródło artykułu

ZLOT 2012 Poznań - Krzesiny: egzamin w locie i po locie

Najważniejsi oficerowie w polskim lotnictwie wojskowym przylecieli 2 października 50 samolotami i śmigłowcami do 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu-Krzesinach. 

Dowódcy skrzydeł, baz, eskadr i grup działań lotniczych reprezentujący Siły Powietrzne, Wojska Lądowe i Marynarkę Wojenną zasiedli tam do egzaminu z wiedzy teoretycznej i będą przez dwa kolejne dni uczestniczyć w kursie szkoleniowo-metodycznym pod nazwą „ZLOT-2012”.

W drodze na egzamin i kurs piloci z jednostek bojowych uformowali ugrupowanie do połączonej operacji powietrznej COMAO i wykonają zadania ogniowe na 21 Centralnym Poligonie Lotniczym w Nadarzycach. Załogi Su-22 zrzuciły bomby szkolne ZAB-500Sz i oddali salwę z działek NR-30, F-16 zrzuciły bomby szkolne BDU-33 i ostrzelały cele poligonowe z działka M61A1 Vulcan; śmigłowce Mi-24 zaatakowały rakietami S-5.

Natomiast piloci z jednostek transportowych i szkolnych wykonały lot z wyjściem na cel w nakazanym czasie i rozpoznały strefę rozśrodkowania samolotów na lotnisku w Powidzu.

O randze przedsięwzięcia świadczy to, że 24-osobowej komisji egzaminacyjnej przewodniczy zastępca dowódcy Sił Powietrznych-szef Szkolenia generał dywizji pilot Sławomir Kałuziński. Oceniać ona będzie między innymi znajomość prawa lotniczego, zasad planowania i monitorowania lotów procedur operacyjnych, nawigacji ogólnej i radionawigacji, łączności i eksploatacji statków powietrznych.

W planie kursu szkoleniowo-metodycznego znalazły się tematy dotyczące bezpieczeństwa lotów, koncepcji utworzenia nowej władzy lotnictwa państwowego, wniosków z udziału w ćwiczeniu „Red Flag” i misji kontyngentu „Orlik-4”, kwalifikacji studentów do Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych i nowej koncepcji ich szkolenia, sposobów zwiększenia poziomu sprawności statków powietrznych, szkolenia specjalistów służby inżynieryjno-lotniczej, modernizacji samolotów MiG-29, przygotowania załóg do lotów dyspozycyjnych.

Za całość „ZLOTU-2012” odpowiada dowódca Sił Powietrznych generał broni pilot Lech Majewski. „Kurs i egzamin kierowniczej kadry lotnictwa sił zbrojnych stanowi podsumowanie całorocznego szkolenia w jednostkach lotniczych, szczególnie intensywnego w Siłach Powietrznych”, uważa generał Majewski. W tym roku Siły powietrzne uzyskały największy od dekady limit nalotu.

Na przyszły rok limit nalotu jest jeszcze większy – sięgnie 46 tysięcy godzin. Jedynym nieobecnym na „ZLOCIE-2012” typem statku powietrznego będzie dwupłatowiec An-2, którego ostatnie egzemplarze tej jesieni skończą służbę z biało-czerwoną szachownicą.

Ppłk Artur Goławski
rzecznik prasowy DSP

Więcej zdjęć znajdziecie na stronie 2SLT na Facebook'u oraz na stronie Sił Powietrznych RP
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony