Przejdź do treści
Źródło artykułu

W IV kw. projekt zmian Prawa lotniczego, m.in. o odszkodowaniach

Bardziej indywidualne podejście do obowiązków monitorowania przeszkód wokół lotnisk, zmiany zasad wypłaty odszkodowań za ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości oraz podwyżkę opłat za certyfikacje przewidują założenia zmian Prawa lotniczego, które rząd planuje przyjąć do końca roku.

Zgodnie z opublikowanymi w poniedziałek w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów założeniami zmian Prawa lotniczego, sposób realizacji obowiązku monitorowania przez zarządzających lotniskami powierzchni ograniczających przeszkody będzie mógł zostać dostosowany do warunków panujących na poszczególnych lotniskach.

Przewiduje się też zmianę zasad dotyczących odszkodowania za szkodę poniesioną w związku z ograniczeniem sposobu korzystania z nieruchomości w związku z ochroną środowiska. Szkoda zostanie ograniczona do elementu straty, czyli tzw. szkody rzeczywistej.

W obszarze ograniczonego użytkowania wokół lotnisk wprowadzona ma być zasada, że zwrotowi podlegają wyłącznie koszty poniesione na poczet zabezpieczeń akustycznych budynków. Ma to umożliwić wypłaty zaliczek na poczet nakładów koniecznych związanych z zabezpieczeniem akustycznym budynków.

Następną propozycją jest to, by w granicach powierzchni ograniczających zabudowę wprowadzić zakaz sadzenia, uprawy lub dopuszczania do wzrostu drzew lub krzewów, które mogą zakłócić funkcjonowanie lotniczych urządzeń naziemnych. Wprowadzona ma zostać procedura, umożliwiająca zarządzającemu lotniskiem wystąpienie do starosty o wydanie decyzji nakazującej usunięcie albo odpowiednie przycięcie drzew i krzewów, powodujących zakłócenia.

Zmiany mają przewidywać wzrost opłat za certyfikacje organizacji obsługi technicznej, organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu, sprzętu lotniczego itd., aby dostosować je do faktycznie ponoszonych przez państwo kosztów z tych tytułów.

Rekomendowane jest również wprowadzenie nowej opłaty lotniczej dla podmiotów zajmujących się obsługą techniczną oraz zarządzaniem ciągłą zdatnością do lotu, a to w związku z wprowadzeniem przez przepisy unijne nowych certyfikatów, co wiąże się z kosztami ich uzyskania.

Projekt ma również zawierać propozycję, umożliwiającą Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zarządzającym lotniskami, przewoźnikom i instytucjom, zapewniającym służby ruchu lotniczego badanie osób, wykonujących wskazane czynności związane z lotnictwem na obecność alkoholu i innych substancji odurzających.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony