Sesja Grupy Transportowej Lotnictwa Cywilnego NATO
W Kwaterze Głównej NATO w Brukseli odbyła się sesja plenarna Grupy Transportowej Lotnictwa Cywilnego NATO (TG CA), w której wzięli udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
W obradach Grupy uczestniczyli planiści i eksperci lotnictwa cywilnego z krajów należących do Rady Partnerstwa Euro-atlantyckiego (EAPC), w tym państw członkowskich NATO oraz przedstawiciele:
-
władz wojskowych Sojuszu;
-
kierownictwa pozostałych Grup;
-
Planowania Cywilnego w Sytuacjach Zagrożenia (CEP );
-
Euro-atlantyckiego Ośrodka Koordynacyjnego Pomocy w Klęskach Żywiołowych (EADRCC);
-
a także zaproszeni goście.
W trakcie posiedzenia omówiono:
-
bezpieczeństwo energetyczne oraz ochronę infrastruktury krytycznej w lotnictwie cywilnym;
-
zagrożenia ze strony terroryzmu międzynarodowego i cyberprzestępczości;
-
współpracę międzynarodową w ramach obrony przed zagrożeniami CBRN ;
-
współpracę cywilno-wojskową w lotnictwie;
-
wpływ wybuchu wulkanów na lotnictwo cywilne na świecie, implikacje komercyjne, prawne i operacyjne oraz wynikające z ochrony lotnictwa cywilnego w następstwie wybuchu wulkanu Eyjafjallajokull. Ponadto doświadczenia, przyjęte w tym zakresie rozwiązania oraz wpływ wybuchu na bilans finansowy niektórych linii lotniczych;
-
zakres i formy pomocy udzielonej przez Euro-atlantycki Ośrodek Koordynacji Pomocy w Klęskach Żywiołowych:
-
powodzi w Czarnogórze, Ukrainie, Mołdawii i na Węgrzech;
-
pożarów lasów w Izraelu;
-
trzęsienia ziemi i osunięć gleby w Kirgistanie;
-
prace grupy roboczej zajmującej się USAR - tzn. koordynacją pomocy dla państw sąsiadujących w wypadkach klęsk żywiołowych, katastrof i wypadków nadzwyczajnych.
-
-
zagadnienia ewakuacji medycznej umożliwiające użycie zasobów cywilnych dla realizacji ewakuacji medycznej NATO oraz próby nakreślenia ram prawnych użycia cywilnych zasobów lotniczych w przypadkach wystąpienia klęsk żywiołowych i stanów nadzwyczajnych.
Omówiono również:
-
Sytuację ogólną i przychody sektora lotniczego roku 2010;
-
Prognozę rynku sektora lotniczego na 2011;
-
Liberalizację rynku;
-
Prawa pasażerów;
-
Ocenę prawną konsolidacji i współpracy między liniami lotniczymi;
-
Porozumienie w sprawie otwartego nieba pomiędzy USA i Unią Europejską;
-
Kwestie związane z wdrożeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej;
-
Wysokość podatków w sektorze lotniczym;
-
Regulacje Wspólnoty Europejskiej m.in. w sprawie dochodzenia w sprawie wypadków lotniczych.
Delegacja polska biorąca udział w pracach Grupy przedstawiła:
-
półroczne sprawozdanie dotyczące najważniejszych wydarzeń w międzynarodowych organizacjach lotniczych:
-
Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO);
-
Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA);
-
Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC);
-
Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL);
-
Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
-
-
zakres możliwości powietrznej ewakuacji medycznej. Scharakteryzowane zostały tu środki posiadane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz PLL „LOT” S.A. – z uwypukleniem nowocertyfikowanego statku powietrznego B767-300, który może zostać wykorzystany do strategicznej ewakuacji medycznej.
Komentarze