Przejdź do treści
Źródło artykułu

Sesja Grupy Transportowej Lotnictwa Cywilnego NATO

W Kwaterze Głównej NATO w Brukseli odbyła się sesja plenarna Grupy Transportowej Lotnictwa Cywilnego NATO (TG CA), w której wzięli udział przedstawiciele Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

W obradach Grupy uczestniczyli planiści i eksperci lotnictwa cywilnego z krajów należących do Rady Partnerstwa Euro-atlantyckiego (EAPC), w tym państw członkowskich NATO oraz przedstawiciele:

  • władz wojskowych Sojuszu;

  • kierownictwa pozostałych Grup;

  • Planowania Cywilnego w Sytuacjach Zagrożenia (CEP );

  • Euro-atlantyckiego Ośrodka Koordynacyjnego Pomocy w Klęskach Żywiołowych (EADRCC);

  • a także zaproszeni goście.

W trakcie posiedzenia omówiono:

  • bezpieczeństwo energetyczne oraz ochronę infrastruktury krytycznej w lotnictwie cywilnym;

  • zagrożenia ze strony terroryzmu międzynarodowego i cyberprzestępczości;

  • współpracę międzynarodową w ramach obrony przed zagrożeniami CBRN ;

  • współpracę cywilno-wojskową w lotnictwie;

  • wpływ wybuchu wulkanów na lotnictwo cywilne na świecie, implikacje komercyjne, prawne i operacyjne oraz wynikające z ochrony lotnictwa cywilnego w następstwie wybuchu wulkanu Eyjafjallajokull. Ponadto doświadczenia, przyjęte w tym zakresie rozwiązania oraz wpływ wybuchu na bilans finansowy niektórych linii lotniczych;

  • zakres i formy pomocy udzielonej przez Euro-atlantycki Ośrodek Koordynacji Pomocy w Klęskach Żywiołowych:

    • powodzi w Czarnogórze, Ukrainie, Mołdawii i na Węgrzech;

    • pożarów lasów w Izraelu;

    • trzęsienia ziemi i osunięć gleby w Kirgistanie;

    • prace grupy roboczej zajmującej się USAR - tzn. koordynacją pomocy dla państw sąsiadujących w wypadkach klęsk żywiołowych, katastrof i wypadków nadzwyczajnych.

  • zagadnienia ewakuacji medycznej umożliwiające użycie zasobów cywilnych dla realizacji ewakuacji medycznej NATO oraz próby nakreślenia ram prawnych użycia cywilnych zasobów lotniczych w przypadkach wystąpienia klęsk żywiołowych i stanów nadzwyczajnych.

Omówiono również:

  • Sytuację ogólną i przychody sektora lotniczego roku 2010;

  • Prognozę rynku sektora lotniczego na 2011;

  • Liberalizację rynku;

  • Prawa pasażerów;

  • Ocenę prawną konsolidacji i współpracy między liniami lotniczymi;

  • Porozumienie w sprawie otwartego nieba pomiędzy USA i Unią Europejską;

  • Kwestie związane z wdrożeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej;

  • Wysokość podatków w sektorze lotniczym;

  • Regulacje Wspólnoty Europejskiej m.in. w sprawie dochodzenia w sprawie wypadków lotniczych.

Delegacja polska biorąca udział w pracach Grupy przedstawiła:

  • półroczne sprawozdanie dotyczące najważniejszych wydarzeń w międzynarodowych organizacjach lotniczych:

    • Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO);

    • Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA);

    • Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego (ECAC);

    • Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL);

    • Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).

  • zakres możliwości powietrznej ewakuacji medycznej. Scharakteryzowane zostały tu środki posiadane przez Ministerstwo Obrony Narodowej, Lotniczego Pogotowia Ratunkowego oraz PLL „LOT” S.A. – z uwypukleniem nowocertyfikowanego statku powietrznego B767-300, który może zostać wykorzystany do strategicznej ewakuacji medycznej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony