Oblot motoszybowca AOS-71 z napędem elektrycznym
W czwartek, 20 grudnia br. na lotnisku w Mielcu miał miejsce oblot prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym (pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce i jeden z nielicznych w świecie) o roboczej nazwie AOS-71.
Oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Bogusław Mrozek.
Wcześniej, w czerwcu br. na lotnisku Warszawa Babice odbył się oblot tego samego motoszybowca w wersji szybowcowej (ze schowanym silnikiem). Wtedy oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Jerzy Kędzierski.
Projekt opracowania, budowy i badań prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym, finansowany z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "Inicjatywa Technologiczna”, realizowany jest przez dwie uczelnie techniczne kształcące inżynierów lotnictwa tj. Politechnikę Rzeszowską i Politechnikę Warszawską.
Głównym konstruktorem motoszybowca jest mgr inż. Wojciech Frączek z Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, natomiast w pracach przy projektowaniu, budowie i próbach prototypu motoszybowca brali udział pracownicy i studenci obu Uczelni.
Nazwa AOS-71 pochodzi od skrótu nazwy Akademickiego Ośrodka Szybowcowego, a dwie kolejne cyfry mówią o 7. kolejnej konstrukcji powstałej w Politechnice Warszawskiej w ramach kontynuacji Programu ULS "Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce" realizowanego w PW od 1978 roku, i 1. konstrukcji Politechniki Rzeszowskiej.
Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym prowadzone będą wiosną przyszłego roku.
Więcej zdjęć z oblotu.
Sporo materiałów filmowych jest dostępnych tutaj.
fot. Jan Tomasiewicz
Komentarze