Przejdź do treści
Motoszybowiec z napędem elektrycznym, fot. J. Tomasiewicz
Źródło artykułu

Oblot motoszybowca AOS-71 z napędem elektrycznym

W czwartek, 20 grudnia br. na lotnisku w Mielcu miał miejsce oblot prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym (pierwszy tego typu statek powietrzny zbudowany w Polsce i jeden z nielicznych w świecie) o roboczej nazwie AOS-71.

Oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Bogusław Mrozek.

Wcześniej, w czerwcu br. na lotnisku Warszawa Babice odbył się oblot tego samego motoszybowca w wersji szybowcowej (ze schowanym silnikiem). Wtedy oblotu dokonał pilot doświadczalny I kl. mgr inż. Jerzy Kędzierski.

Projekt opracowania, budowy i badań prototypu dwumiejscowego motoszybowca z napędem elektrycznym, finansowany z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju w ramach programu "Inicjatywa Technologiczna”, realizowany jest przez dwie uczelnie techniczne kształcące inżynierów lotnictwa tj. Politechnikę Rzeszowską i Politechnikę Warszawską.



Głównym konstruktorem motoszybowca jest mgr inż. Wojciech Frączek z Wydziału MEiL Politechniki Warszawskiej, natomiast w pracach przy projektowaniu, budowie i próbach prototypu motoszybowca brali udział pracownicy i studenci obu Uczelni.


Nazwa AOS-71 pochodzi od skrótu nazwy Akademickiego Ośrodka Szybowcowego, a dwie kolejne cyfry mówią o 7. kolejnej konstrukcji powstałej w Politechnice Warszawskiej w ramach kontynuacji Programu ULS "Ultralekkie Szybowce i Motoszybowce" realizowanego w PW od 1978 roku, i 1. konstrukcji Politechniki Rzeszowskiej.

Dalsze próby w locie motoszybowca z napędem elektrycznym prowadzone będą wiosną przyszłego roku.


Więcej zdjęć z oblotu.

Sporo materiałów filmowych jest dostępnych tutaj.

fot. Jan Tomasiewicz
FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony