Nowy trend w lotnictwie ultralekkim

Aviacom AF-129

AF-129 to ultralekki samolot z doskonałymi parametrami lotnymi, niskim zużyciem paliwa oraz zmniejszoną emisją dwutlenku węgla i innych substancji szkodliwych dla środowiska. Projektant - spółka AVIACOM stała się już partnerem Pomorskiego Parku Naukowo – Technologicznego w Gdyni, którego główną ideą jest wspieranie innowacyjności i przedsiębiorczości. Na terenie Portu Lotniczego Gdynia ‐ Kosakowo zaplanowano zaś produkcję oraz działania badawczo ‐ rozwojowe.

Realia i potrzeby rynku lotniczego na świecie cały czas się zmieniają, a według dostępnych badań, w następnych latach będą rozwijać się jeszcze bardziej i to nie tylko w Ameryce czy Kanadzie, ale także w Europie. Niewielkie samoloty już dziś są podstawą lokalnego transportu, m.in. Seattle czy Vancouver. Dlatego jednosilnikowy, dwuosobowy i ultralekki AF‐129 zaprojektowany został z naciskiem na ekologię, funkcjonalność oraz bezpieczeństwo i ma stanowić przyszłość lotniczego transportu.

Głównym konstruktorem samolotu AF‐129 jest mgr inż. Andrzej Frydrychewicz, który w swoim dorobku ma już konstrukcje znanych maszyn: PZL‐104 Wilga, PZL‐106 Kruk czy PZL‐130 Orlik. Ultralekki "AF" wyróżnia się jednak nowoczesnym designem, a jak podkreślają twórcy, jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę aspekt marketingowo - sprzedażowy. - Nowością jest zastosowanie silnika z tyłu samolotu co oprócz właściwości lotniczych znacząco wpływa na obniżenie poziomu hałasu w kabinie - mówią.

Tym sposobem nowa ultralekka maszyna wyznaczyła nowy trend małych samolotów. Wyróżniające się wzornictwo sprawiło, że samolot AF‐129 został objęty Europejskim Wzorem Przemysłowym wydanym przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OAMI), a konstruktorzy otrzymali list gratulacyjny Podsekretarza Stanu z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczący opracowania konkursowego: "Demonstrator ultralekkiego samolotu nowej generacji, wykonanego z kompozytów polimerowych".

Dlaczego AF-129 jest przyszłością lotnictwa ultralekkiego?

Panoramiczna widoczność:
Niesłychanie ważny element biorąc pod uwagę możliwość zastosowania samolotu do lotów biznesowych, szkoleniowych, obserwacyjnych oraz rekreacyjnych. Dzięki zastosowaniu specjalnej kabiny uzyskano niespotykaną dotąd w samolotach widoczność.

Doskonałość jak w szybowcu:
Samolot został zaprojektowany czerpiąc najlepsze rozwiązania techniczne i aerodynamiczne z szybowców. Dzięki temu pozwala na wyłączenie silnika i kontynuowanie lotu szybowcowego, łącznie z lądowaniem.

Prędkość szybkiego samolotu:
Zastosowany napęd wraz ze świetnymi właściwościami aerodynamicznymi zapewniają prędkość przelotową na poziomie 216 km/h.

Krótki start i lądowanie, a wyboje pokonane:
AF-129 do startu oraz lądowania potrzebuje zaledwie 150m. Dzięki temu może on być z powodzeniem wykorzystywany w bardzo trudnych warunkach (na trawie, śniegu oraz wodzie), w których ukształtowanie terenu nie pozwala na start oraz lądowanie innym samolotom.

Wsiadania i wysiadanie jak w samochodzie:
Konstrukcja ergonomicznej kabiny została zaprojektowana tak, aby wsiadanie i wysiadanie z samolotu nie było skomplikowane.

Bezpieczeństwo lotu:
Wynika z doskonałości płatowca, wyposażenia w spadochron ratunkowy oraz strefy pracy śmigła zabezpieczonej poprzez belki ogonowe.

Zmniejszone zużycie paliwa i hałasu:
Ekologiczne rozwiązania zapewniają niskie zużycie paliwa przy wysokiej prędkości lotu. Konstruktorzy uzyskali także bardzo dobry poziom wyciszenia samolotu w trakcie lotu. Jest to ważny element, biorąc pod uwagę zasięg samolotu na poziomie 1600 km.

Lekka nowatorska konstrukcja:
AF-129 został wykonany wyłącznie z kompozytów polimerowych, które przy wysokiej wytrzymałości i elastyczności zapewniają bardzo niską wagę.

Design:
Wyznacza nowy, niespotykany dotąd trend dla samolotów ultralekkich.

Nieprzeciętne wyposażenie:
Samolot został zaopatrzony w opcje do zadań specjalnych.

Podstawowe dane techniczne:
Długość 5.0 m, wysokość 1.90 m, rozpiętość 13.50 m, maksymalny ciężar w locie 475,5 kg, ładunek max 240 kg, paliwo max 190 kg, zasięg max 1600 km, prędkość przelotowa 80% 216 km/h, prędkość przeciągnięcia 81 km/h, wznoszenie 6 m/s, doskonałość 22, rozbieg 150 m, dobieg 150 m.

Spółka AVIACOM.PL o sobie:
Spółka powstała w październiku 2005 r. i została szybko uznana za wiarygodnego partnera gospodarczego. Prezesem Spółki jest mgr inż. architekt Aleksander Wietrow. Partnerem spółki AVIACOM jest Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej posiadający bardzo bogaty dorobek naukowo – badawczy, obejmujący również praktyczne wdrożenia. Współpraca firmy z Wydziałem Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej umożliwiła wykorzystanie najnowszej wiedzy z dziedziny konstrukcji samolotów. Przez okres swojej działalności został stworzony szereg narzędzi, pozwalających przyspieszyć proces tworzenia i produkcji. 

Autor: Olga Muchowska

Źródło: Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo
comments powered by Disqus

Komentarze

Samolot o predkości przeciągniecia 81 km/h
nie spełnia przepisów dla samolotów ultralekkich (65 km/h). Poza tym wg danych samolot zużywa ok 16 l na 100 km (190 kg czyli ok. 260 l na 1600 km). Większość nowoczesnych samolotów UL zużywa poniżej 10 l/100 km (ok. 15 l/h).
Jeżeli to jest ta "ekologia" to ja dziękuję.Bajki o ekologi i małej emisji CO2 można sobie darować. Samolot ma silnik z rodziny Rotax 912, który ma większość ULM-ów, więc tu żadnych cudów być nie może. Rozbieg i dobieg na poziomie "zaledwie" 150 m. ULM-y z 100 KM silnikami mają te parametry na poziomie 100 m. Nie podano masy pustego samolotu, ale z danych wynika że wynosi 235,5 kg(475,5-240). Jeżeli tak jest , to szacun dla konstruktorów. Niestety, nie bardzo w to wierzę, bo nowoczesne ULM-y mają masę pustego na poziomie 280-300 kg i bardzo trudno zejść poniżej, szczególnie z takim wydłużeniem skrzydła.

Samolot o predkości przeciągniecia 81 km/h
nie spełnia przepisów dla samolotów ultralekkich (65 km/h). Poza tym wg danych samolot zużywa ok 16 l na 100 km (190 kg czyli ok. 260 l na 1600 km). Większość nowoczesnych samolotów UL zużywa poniżej 10 l/100 km (ok. 15 l/h).
Jeżeli to jest ta "ekologia" to ja dziękuję.Bajki o ekologi i małej emisji CO2 można sobie darować. Samolot ma silnik z rodziny Rotax 912, który ma większość ULM-ów, więc tu żadnych cudów być nie może. Rozbieg i dobieg na poziomie "zaledwie" 150 m. ULM-y z 100 KM silnikami mają te parametry na poziomie 100 m. Nie podano masy pustego samolotu, ale z danych wynika że wynosi 235,5 kg(475,5-240). Jeżeli tak jest , to szacun dla konstruktorów. Niestety, nie bardzo w to wierzę, bo nowoczesne ULM-y mają masę pustego na poziomie 280-300 kg i bardzo trudno zejść poniżej, szczególnie z takim wydłużeniem skrzydła.

Piszecie o nowej "konstrukcji" wyznaczającej nowe trendy w dziedzinie samolotów UL.
po 3 latach śledzenia zapowiedzi ww. konstrukcji rzeczony trend wydaje się być jedynie papierowo-dziennikarski .Ta konstrukcja jeszcze nigdzie poza wirtualną formą nie zaistniała!Nawet znaki SP ma nieaktualne wg. zasad ewidencji samolotów UL w Polsce!
Znamy podobne konstrukcje w układzie 2 belkowym ze śmigłem pchającym i o żadnym TRENDZIE nie był mowy.
A tu nagle dziennikarski news na portalu.
Smutne bo najlepsze są teorie znajdujące odbicie w praktyce. Pożyjemy, zobaczymy.
Najlepszego na Nowy 2011 Rok dla Portalu, czytelników i twórców TRENDÓW w lotnictwie.