Nowy trend w lotnictwie ultralekkim
AF-129 to ultralekki samolot z doskonałymi parametrami lotnymi, niskim zużyciem paliwa oraz zmniejszoną emisją dwutlenku węgla i innych substancji szkodliwych dla środowiska. Projektant - spółka AVIACOM stała się już partnerem Pomorskiego Parku Naukowo – Technologicznego w Gdyni, którego główną ideą jest wspieranie innowacyjności i przedsiębiorczości. Na terenie Portu Lotniczego Gdynia ‐ Kosakowo zaplanowano zaś produkcję oraz działania badawczo ‐ rozwojowe.
Realia i potrzeby rynku lotniczego na świecie cały czas się zmieniają, a według dostępnych badań, w następnych latach będą rozwijać się jeszcze bardziej i to nie tylko w Ameryce czy Kanadzie, ale także w Europie. Niewielkie samoloty już dziś są podstawą lokalnego transportu, m.in. Seattle czy Vancouver. Dlatego jednosilnikowy, dwuosobowy i ultralekki AF‐129 zaprojektowany został z naciskiem na ekologię, funkcjonalność oraz bezpieczeństwo i ma stanowić przyszłość lotniczego transportu.
Głównym konstruktorem samolotu AF‐129 jest mgr inż. Andrzej Frydrychewicz, który w swoim dorobku ma już konstrukcje znanych maszyn: PZL‐104 Wilga, PZL‐106 Kruk czy PZL‐130 Orlik. Ultralekki "AF" wyróżnia się jednak nowoczesnym designem, a jak podkreślają twórcy, jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę aspekt marketingowo - sprzedażowy. - Nowością jest zastosowanie silnika z tyłu samolotu co oprócz właściwości lotniczych znacząco wpływa na obniżenie poziomu hałasu w kabinie - mówią.
Tym sposobem nowa ultralekka maszyna wyznaczyła nowy trend małych samolotów. Wyróżniające się wzornictwo sprawiło, że samolot AF‐129 został objęty Europejskim Wzorem Przemysłowym wydanym przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OAMI), a konstruktorzy otrzymali list gratulacyjny Podsekretarza Stanu z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczący opracowania konkursowego: "Demonstrator ultralekkiego samolotu nowej generacji, wykonanego z kompozytów polimerowych".
Dlaczego AF-129 jest przyszłością lotnictwa ultralekkiego?
Panoramiczna widoczność:
Niesłychanie ważny element biorąc pod uwagę możliwość zastosowania samolotu do lotów biznesowych, szkoleniowych, obserwacyjnych oraz rekreacyjnych. Dzięki zastosowaniu specjalnej kabiny uzyskano niespotykaną dotąd w samolotach widoczność.
Doskonałość jak w szybowcu:
Samolot został zaprojektowany czerpiąc najlepsze rozwiązania techniczne i aerodynamiczne z szybowców. Dzięki temu pozwala na wyłączenie silnika i kontynuowanie lotu szybowcowego, łącznie z lądowaniem.
Prędkość szybkiego samolotu:
Zastosowany napęd wraz ze świetnymi właściwościami aerodynamicznymi zapewniają prędkość przelotową na poziomie 216 km/h.
Krótki start i lądowanie, a wyboje pokonane:
AF-129 do startu oraz lądowania potrzebuje zaledwie 150m. Dzięki temu może on być z powodzeniem wykorzystywany w bardzo trudnych warunkach (na trawie, śniegu oraz wodzie), w których ukształtowanie terenu nie pozwala na start oraz lądowanie innym samolotom.
Wsiadania i wysiadanie jak w samochodzie:
Konstrukcja ergonomicznej kabiny została zaprojektowana tak, aby wsiadanie i wysiadanie z samolotu nie było skomplikowane.
Bezpieczeństwo lotu:
Wynika z doskonałości płatowca, wyposażenia w spadochron ratunkowy oraz strefy pracy śmigła zabezpieczonej poprzez belki ogonowe.
Zmniejszone zużycie paliwa i hałasu:
Ekologiczne rozwiązania zapewniają niskie zużycie paliwa przy wysokiej prędkości lotu. Konstruktorzy uzyskali także bardzo dobry poziom wyciszenia samolotu w trakcie lotu. Jest to ważny element, biorąc pod uwagę zasięg samolotu na poziomie 1600 km.
Lekka nowatorska konstrukcja:
AF-129 został wykonany wyłącznie z kompozytów polimerowych, które przy wysokiej wytrzymałości i elastyczności zapewniają bardzo niską wagę.
Design:
Wyznacza nowy, niespotykany dotąd trend dla samolotów ultralekkich.
Nieprzeciętne wyposażenie:
Samolot został zaopatrzony w opcje do zadań specjalnych.
Podstawowe dane techniczne:
Długość 5.0 m, wysokość 1.90 m, rozpiętość 13.50 m, maksymalny ciężar w locie 475,5 kg, ładunek max 240 kg, paliwo max 190 kg, zasięg max 1600 km, prędkość przelotowa 80% 216 km/h, prędkość przeciągnięcia 81 km/h, wznoszenie 6 m/s, doskonałość 22, rozbieg 150 m, dobieg 150 m.
Spółka AVIACOM.PL o sobie:
Spółka powstała w październiku 2005 r. i została szybko uznana za wiarygodnego partnera gospodarczego. Prezesem Spółki jest mgr inż. architekt Aleksander Wietrow. Partnerem spółki AVIACOM jest Instytut Techniki Lotniczej i Mechaniki Stosowanej posiadający bardzo bogaty dorobek naukowo – badawczy, obejmujący również praktyczne wdrożenia. Współpraca firmy z Wydziałem Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej umożliwiła wykorzystanie najnowszej wiedzy z dziedziny konstrukcji samolotów. Przez okres swojej działalności został stworzony szereg narzędzi, pozwalających przyspieszyć proces tworzenia i produkcji.
Autor: Olga Muchowska
Komentarze