Przejdź do treści
Źródło artykułu

Verticon 2025: nowe zamówienia i nowe rynki potwierdzają silną pozycję Leonardo w globalnym sektorze komercyjnych śmigłowców

Podczas targów Verticon 2025 odbywających się w Dallas (USA) w dniach 11-13 marca br., firma Leonardo pozyskała zamówienia na niemal 30 śmigłowców różnych typów od kilku operatorów o łącznej wartości około 370 milionów euro. Dostawy spodziewane są w latach 2026-2028.

Umowy dotyczą wszystkich głównych klas wagowych śmigłowców (AW109 GrandNew, AW169, AW139 i AW189) na potrzeby wsparcia energetycznego, usług użyteczności publicznej (w tym ratownictwa medycznego i SAR) oraz operacji transportu (w tym obsługi farm wiatrowych), a także VIP w obu Amerykach, Europie, Afryce i regionie Azji i Pacyfiku. Zamówienia te stanowią uzupełnienie umów przedwstępnych na 15 jednosilnikowych lekkich śmigłowców nowej generacji AW09 przeznaczonych dla klientów w Europie i Azji Południowo-Wschodniej.

Warto też zauważyć, że łączna liczba wstępnych umów sprzedaży lekkich śmigłowców AW09 zbliża się do 130 egzemplarzy na całym świecie, przy czym Helitech Asia i Kaan Air z Turcji poinformowały podczas targów o zapotrzebowaniu odpowiednio dziesięciu i pięciu egzemplarzy.

W tym roku, podczas Verticon, głównym punktem zainteresowania był rynek energetyczny, na którym  Leonardo jest liderem. Z prawie 500 śmigłowcami różnych typów, jakie są  już w służbie u operatorów zajmujących się transportem morskim Leonardo zajmuje niekwestionowaną, czołową pozycję na tym rynku. Warto zauważyć, że inwestycje Polski na Bałtyku będą również wymagały przyszłego zabezpieczenia floty śmigłowcowej, a PZL-Świdnik ma zdolności do zapewnienia odpowiedniej floty.

Leonardo zamierza jeszcze mocniej wspierać przemysł energetyczny na świecie i misje ratownicze oferując AW169 i AW189 oraz najnowszej generacji symulatory do szkolenia pilotów, w tym symulatora rozszerzonej i wirtualnej rzeczywistości VxR (był prezentowany m.in. w Polsce, podczas MSPO 2024).

Operacje na morzu są wymagające pod wieloma względami, a śmigłowce wykorzystywane do tych zadań rejestrują wiele godzin lotu. Gromadzenie danych i ich analiza umożliwia Leonardo dalsze umacnianie swojej konkurencyjności i możliwości szkoleniowych na różnych typach śmigłowców. Oczekuje się, że potrzeby wsparcia rynku energetycznego będą stale rosły w ciągu najbliższych pięciu lat, napędzane nowymi rozwiązaniami i inwestycjami.

Podczas Verticon było duże zainteresowanie śmigłowcami kategorii wagowej średniej i super średniej - takimi jak AW139 i AW189, które są idealnie predestynowane do operacji dalekiego zasięgu, przewyższając oczywiście starzejące się inne typy śmigłowców. Ogłoszone kontrakty i reakcja rynku podczas Verticon dostarczają dalszych dowodów ich przewagi.

Gama Aviation zamówiła dwa AW139 dla Wielkiej Brytanii. Trzy jednostki zostały zakupione przez China General Aviation Company, a chińska cywilna flota AW139 nadal się powiększa. AW139 pozostaje bestsellerem w swojej klasie do wielu zastosowań, zbliżając się do 1500 zamówień dla wszystkich zastosowań na całym świecie od czasu wejścia tego śmigłowca na rynek w 2004 r.

Z kolei władze okręgu North Slope Borough na Alasce ogłosiły, że dwa śmigłowce AW189 będą wspierać usługi ratownictwa medycznego i poszukiwawczo-ratowniczego w każdych warunkach pogodowych na obszarze o powierzchni 95 000 mil kwadratowych, położonym w całości za kołem podbiegunowym.

W zeszłym roku i na początku 2025 r. globalna flota AW189 została rozszerzona dzięki nowym zamówieniom, a Norwegia stała się jednym z kluczowych regionów. Umowa podpisana przez norweskiego operatora Lufttransport podczas Verticon na dwa AW189 w celu realizacji misji dalekiego zasięgu w wymagających warunkach na norweskim szelfie kontynentalnym również potwierdza wspomniany trend.

Z kolei wszechstronność i ciągły wzrost możliwości AW169 nadal należą do kluczowych czynników jego sukcesu rynkowego w zadaniach ratowniczych. Na targach Verticon firma Leonardo ogłosiła pierwsze zamówienie cywilne w Europie i sektorze Emergency Medical Service na najnowszą wersję tego śmigłowca, charakteryzującą się połączeniem korzyści podwozia płozowego i zwiększonego udźwigu.

Ponadto, Leonardo nadal rozszerza swoją obecność w segmencie VIP za pośrednictwem swojej ekskluzywnej marki Agusta, wraz z wieloma zamówieniami ogłoszonymi przez operatorów podczas wystawy. Np. firma Sloane z Wielkiej Brytanii doda pięć kolejnych lekkich dwusilnikowych śmigłowców AW109 GrandNew, świętując 30 lat partnerstwa jako oficjalny dystrybutor Leonardo w Wielkiej Brytanii i Irlandii.

W Japonii odnowiono umowę dystrybucyjną z Mitsui Bussan Aerospace, gdyż japoński partner zobowiązał się również do dostawy jedenastu śmigłowców w różnych liczbach: AW169, AW139 i AW189, w latach 2025–2027.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony