USA zezwalają na wznowienie eksportu silników lotniczych do COMAC
Rząd USA dał zielone światło firmie GE Aerospace na wznowienie eksportu silników lotniczych do chińskiego koncernu Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC). Blokada sprzedaży jednostek napędowych była pochodną wcześniejszej wojny handlowej z Chinami.
Pod koniec maja 2025 r. USA zawiesiły eksport silników lotniczych do COMAC oraz innych technologii związanych z lotnictwem, takich jak półprzewodniki i chemikalia. W tym czasie Departament Handlu USA zawiesił niektóre licencje, które zezwalały na eksport silników.
Według Reutersa, zniesiono ograniczenia eksportu silników LEAP-1C i GE CF34, które są wykorzystywane do napędzania chińskich COMAC C919 i C909. Obie jednostki są produkowane przez CFM International, spółkę joint venture Safran i GE Aerospace.
Zacięta wojna celna rozpoczęła się, gdy 2 kwietnia 2025 r., gdy Stany Zjednoczone ogłosiły drastyczne podwyżki ceł wobec kilkudziesięciu krajów, w tym Chin. 12 maja 2025 r. rozejm między dwoma potęgami gospodarczymi doprowadził do obniżenia przez Stany Zjednoczone taryf na chiński import ze 145% do 30%, podczas gdy Chiny obniżyły cła importowe z USA ze 125% do 10%. Uzgodniono 90-dniową przerwę, w ramach której Chiny i USA rozpoczęły negocjacje dalszych warunków. Jej termin upływa 9 lipca 2025 r.



Komentarze