Ural Airlines i S7 zawarły ugody odnośnie 63 przywłaszczonych samolotów
Linie lotnicze Ural Airlines i S7 Airlines osiągnęły ugodę w sprawie 63 samolotów należących do zagranicznych właścicieli, które utknęły w Rosji, gdy ta rozpoczęła inwazję na Ukrainę w 2022 r. Jak wynika z oświadczenia S7 Airlines z 22 grudnia 2023 r., przewoźnik sfinalizował umowę z trzema leasingodawcami na zwrot łącznie 45 samolotów średniodystansowych.
Do porozumienia z AerCap, ALC i SMBC Aviation Capital doszło przy udziale rosyjskiej firmy ubezpieczeniowej NSK. Zgodnie z warunkami ugody, leasingodawcy zobowiązali się do zaprzestania roszczeń wobec S7 z tytułu polis ubezpieczeniowych i umów najmu.
„S7 Airlines kontynuuje negocjacje w celu rozwiązania umów z innymi zagranicznymi leasingodawcami” – oświadczył S7 w oświadczeniu. W zgłoszeniu SEC AerCap ujawnił więcej szczegółów na temat własnej umowy z S7 Airlines i Ural Airlines.
Irlandzki leasingodawca podał, że ugoda z S7 Airlines dotyczyła zakupu 29 samolotów i czterech zapasowych silników. AerCap podał, że osiągnięto również umowę na spłatę 18 samolotów i jednego silnika zapasowego z liniami Ural Airlines.
Obie transakcje z rosyjskimi liniami lotniczymi zostały zatwierdzone przez Departamenty Handlu i Skarbu USA. Ugoda AerCap z obiema liniami lotniczymi została podpisana na kwotę około 572 mln dolarów i została zatwierdzona przez oba departamenty.
Wiadomość o ugodach pojawiła się w rosyjskich serwisach informacyjnych, które twierdziły, że umowa Ural Airlines z AerCap dotyczyła samolotów marki Airbus. Jednak rosyjskie publikacje twierdziły, że w rzeczywistości umowa dotyczyła 19 samolotów Airbusa.
„Zgodnie z zawartymi porozumieniami leasingodawcy zaprzestali roszczeń wobec stron rosyjskich zarówno z tytułu polis ubezpieczeniowych wystawianych przez rosyjskie towarzystwa ubezpieczeniowe, jak i wynikających z umów leasingu zawartych przez Ural Airlines z grupą AerCap oraz podmiotami prawnymi zarządzanymi przez grupę AerCap”, poinformowała linia Ural Airlines.
Według rosyjskich serwisów informacyjnych, nowo nabyte odrzutowce powinny teraz móc swobodnie latać poza Rosją bez obawy, że zostaną skonfiskowane. Ural Airlines ogłosiły, że od 27 grudnia 2023 r. wznowią loty do Zjednoczonych Emiratów Arabskich (ZEA). W maju 2022 r. Parlament Europejski przyjął uchwałę żądającą od Rosji zwrotu ponad 400 „skradzionych” samolotów leasingowanych od zagranicznych firm.
Komentarze