Przejdź do treści
Rozporządzenie Komisji UE w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach obsługi technicznej
Źródło artykułu

Ukazało się rozporządzenie w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach obsługi technicznej

12 października 2022 r., w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ukazało się Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/1963 z dnia 8 listopada 2021 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w zakresie systemów zarządzania bezpieczeństwem w organizacjach obsługi technicznej i sprostowania tego rozporządzenia (Tekst mający znaczenie dla EOG).

Rozporządzenia wprowadzają zmiany do 1321/2014 czyli do tzw. pakietu technicznego, a w jednym z nich nr 2021/1963 (Dziennik Urzędowy WE nr L 400/18) wprowadza od grudnia 2024 r. obowiązek posiadania SMS przez organizacje Part 145.

Komisja Europejska, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchyla jące rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 (1), w szczególności jego art. 17 ust. 1 lit. g), art. 62 ust. 14 i 15 oraz art. 72 ust. 5, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 (2) ustanawia wymagania dotyczące ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych, w tym wymagania dotyczące organizacji obsługi technicznej.

(2) Zgodnie z pkt 3.1 lit. b) załącznika II do rozporządzenia (UE) 2018/1139 zatwierdzone organizacje obsługi technicznej muszą, stosownie do rodzaju działalności i wielkości organizacji, wdrożyć i utrzymywać system zarządzania zapewniający zgodność z zasadniczymi wymogami określonymi w tym załączniku, zarządzać ryzykiem dotyczącym bezpieczeństwa oraz stale dążyć do doskonalenia tego systemu.

(3) Zgodnie z załącznikiem 19 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym podpisanej w Chicago w dniu 7 grudnia 1944 r. („konwencja chicagowska”) właściwe organy mogą żądać od zatwierdzonych organizacji obsługi technicznej świadczących usługi dla operatorów samolotów lub śmigłowców uczestniczących w międzynarodowym zarobkowym transporcie lotniczym wdrożenia systemu zarządzania bezpieczeństwem.

(4) Należy zatem wprowadzić system zarządzania dla wszystkich organizacji obsługi technicznej objętych zakresem załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 (część 145 organizacje obsługi technicznej) w celu spełnienia wymagań międzynarodowych norm i zalecanych metod postępowania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) ustanowionych w załączniku 19 do konwencji chicagowskiej.

(5) Wszystkie organizacje obsługi technicznej objęte zakresem części 145 są zobowiązane do ustanowienia systemu zgłaszania zdarzeń. Należy zatem zmienić przepisy załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w celu zapewnienia, aby system zgłaszania zdarzeń został ustanowiony jako część systemu zarządzania organizacji oraz aby wymagania były spójne z wymaganiami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 (3).

(6) W celu uwzględnienia organizacji obsługi technicznej objętych zakresem części 145, które zostały też zatwierdzone jako organizacje objęte zakresem części CAMO, należy zharmonizować przepisy ogólne, a także wymogi odnoszące się do właściwych organów określone w załączniku II (część 145) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 z określonymi w załączniku Vc (część CAMO) do tego rozporządzenia.

  1. Dz.U. L 212 z 22.8.2018, s. 1.
  2. Rozporządzenie Komisji (UE) nr 1321/2014 z dnia 26 listopada 2014 r. w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz.U. L 362 z 17.12.2014, s. 1).
  3. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 376/2014 z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie zgłaszania i analizy zdarzeń w lotnictwie cywilnym oraz podejmowanych w związku z nimi działań następczych, zmiany rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 oraz uchylenia dyrektywy 2003/42/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i rozporządzeń Komisji (WE) nr 1321/2007 i (WE) nr 1330/2007 (Dz.U. L 122 z 24.4.2014, s. 18). PL Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 400/18 12.11.2021

(7) Należy zapewnić wystarczający okres przejściowy w celu umożliwienia organizacjom obsługi technicznej uzyskania zgodności z nowymi przepisami i procedurami wprowadzonymi na mocy niniejszego rozporządzenia.

(8) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1178/2011 (4) nie zawarto przepisów dotyczących wydawania licencji dla inżynierów pokładowych. Należy zatem zmienić pkt 145.A.30 lit. j) ppkt 3 i 4 załącznika II do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 w celu usunięcia odniesienia do licencji inżynierów pokładowych. Obowiązujące na czas określony upoważnienia odnośnie do poświadczeń w zakresie obsługi technicznej wydawanych takim inżynierom pokładowym na podstawie tych przepisów powinny jednak zachować ważność do czasu ich wygaśnięcia lub cofnięcia.Należy zatem odpowiednio zmienić art. 5.

(9) Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014.

(10) Pkt M.A.403 lit. b) załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 oraz dodatek VII do załącznika I (część M) do tego rozporządzenia zawierają odniesienia do różnych elementów pkt M.A.801. Ponieważ pkt M.A.801 został uchylony rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1383 (5), należy odpowiednio zmienić pkt M.A.403 lit. b) oraz dodatek VII.

(11) Pkt M.A.904 załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 został zmieniony rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1383 w celu rozszerzenia przepisów dotyczących importu na statki powietrzne z systemu regulacyjnego, w którym nie ma zastosowania rozporządzenie (UE) 2018/1139. Zmianę tę należy również wprowadzić w pkt ML.A.906 załącznika Vb (część ML) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014, w celu harmonizacji zakresu przepisów dotyczących importu w załączniku Vb (część ML) z przepisami załącznika I (część M). Należy zatem zmienić rozporządzenie (UE) nr 1321/2014.

(12) Pkt M.A.502 lit. c) załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014 odnosi się do organizacji z uprawnieniami kategorii B. Ponieważ w załączniku Vd (część CAO) nie występują organizacje z uprawnieniami kategorii B, pkt M.A.502 lit. c) powinien się odnosić do „organizacji obsługi technicznej silnika”. Należy zatem sprostować pkt M.A.502 lit. c) załącznika I (część M) do rozporządzenia (UE) nr 1321/2014.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu opierają się na opinii nr 04/2020 (6) Agencji Unii Europejskiej ds.Bezpieczeństwa Lotniczego na podstawie art. 75 ust. 2 lit. b) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.

(14) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139

Pełny tekst Rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1963 dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony