Przejdź do treści
Źródło artykułu

Udział Polskiej Reprezentacji w 31 Szybowcowych Mistrzostwach Świata

31 Szybowcowe Mistrzostwa Świata w klasie Otwartej, 15 i 18 metrowej będą rozgrywane w węgierskim lotnisku Szeged ok. 150 km na południe od Budapesztu w dniach 24.07-07.08.2010.
Zgłoszonych jest 146 pilotów z 33 krajów całego Świata.

Program Mistrzostw:
Wyjazd ekipy z Polski 18 -19.07.2010
Trening 19 -23.07.2010 lotnisko Szeged
Ceremonia rozpoczęcia Mistrzostw 24.07.2010 (Sobota) godz. 18:00
Rozgrywanie Konkurencji 25.07 – 06.08 2010 lotnisko Szeged
Ceremonia Zakończenia Mistrzostw 07.08.2010 (Sobota) godz. 10:00 lotnisko Szeged
Powrót ekipy do Polski 07/08.08.2010

Poprzednie 30 Szybowcowe Mistrzostwa Świata odbyły się na niemieckim lotnisku w Lusse w 2008 roku. Węgry pierwszy raz organizują tak dużą imprezę szybowcową.

Nasi zawodnicy będą walczyć o medale we wszystkich klasach: Otwartej, 15 i 18 metrowej. Skład naszej reprezentacji wygląda następująco:

Zawodnicy:




Kierownik ekipy i trener: Jacek Dankowski.

Klasa Otwarta

Janusz Centka najbardziej utytułowany zawodnik w reprezentacji. Nalot na szybowcach ponad 7000 godzin. Aktualny Wicemistrz Świata (Niemcy 2008) i aktualny Mistrz Europy (Litwa 2009). W roku 2006 zdobył złoty medal podczas 29 Mistrzostw Świata w Szwecji a w 2005 srebrny medal podczas Mistrzostw Europy w Finlandii. Większość medali wywalczył w ostatnich pięciu latach latając na rewelacyjnym polskim szybowcu Diana 2 (2008, 2007,2006 i 2005). Janusz ponadto posiada w swoim dorobku dwa tytuły Mistrza Świata w klasie otwartej (1991 i 1993), tytuł Mistrza Europy w klasie otwartej (1996), Wicemistrza Świata w klasie otwartej (2003) i drugiego Wicemistrza Europy w klasie otwartej (1998) oraz tytuł drugiego Wicemistrza Świata w klasie 15 metrowej (2001). Trzynaście razy wywalczył tytuł Mistrza Polski. Ustanowił Rekord Świata i wiele rekordów Polski. Jest jednym z sześciu Polaków posiadaczy medalu Lilienthala przyznawanego przez Międzynarodową Federację Lotniczą (FAI) jednemu człowiekowi w roku. Mam nadzieję, że Janusz utrzyma wysoką formę aż do końca Mistrzostw Świata. Nasz pilot będzie startował na szybowcu ASH 31 Mi. Jest to nowa konstrukcja firmy Aleksander Schleicher. Jednomiejscowy szybowiec nowej generacji o rozpiętości skrzydeł 21 m zaczął latać w ubiegłym roku. Osiągowo co najwyżej dorównuje pozostałym maszynom w klasie otwartej. Janusz nie miał możliwości dokładnego zapoznania się z w nowym szybowcem. Pierwotnie miał startować na najnowszym szybowcu ASH 30 przewyższającym osiągami konkurencyjne konstrukcje. Niestety producent nie zakończył jeszcze prób w locie i sprzęt jest niedostępny.

Christoph Matkowski będzie startował na własnym szybowcu ASW 22BLE. Do tej pory startował w klasie Otwartej w Mistrzostwach Europy w Finlandii (2005), we Francji (2007) i na Słowacji (2009). W Mistrzostwach Świata debiutował w 2008 roku. W swojej karierze zdobył kilka medali mistrzostw Polski.

Klasa 18 metrowa
Karol Staryszak - przedstawiciel młodego pokolenia szybowników. Na szybowcach zaczął latać w 1993 roku. Wylatał 2100 godzin. Na arenie międzynarodowej debiutował w 2000 roku podczas Mistrzostw Europy rozgrywanych w Luesse. W 2002 roku pierwszy raz wystartował w Szybowcowych Mistrzostwach Świata Seniorów w Niemczech (klasa Club na szybowcu jantar std 3). Drugie Mistrzostwa Świata seniorów to start we Francji w 2006 roku. W trudnym terenie alpejskim wywalczył dobre 6 miejsce w klasie Club (szybowiec Brawo). Wicemistrz Europy w pokrewnej klasie 15 metrowej (2007, szybowiec Diana 2). W 2008 roku wywalczył brązowy medal w klasie 18 metrowej podczas 30 Szybowcowych Mistrzostw Świata w Luesse (Szybowiec ASG 29). Aktualny Mistrz Polski w klasie Otwartej (drugi raz z rzędu) i 18 metrowej. Ponadto posiada tytuł wicemistrza Polski w klasie otwartej oraz mistrza Polski w klasie Club. Zdobywca 2 miejsca w klasie otwartej w najliczniej obsadzonych na świecie międzynarodowych zawodach szybowcowych „Pribina Cup” rozgrywanych w Nitrze na Słowacji (2009, szybowiec ASG 29).

Zbigniew Nieradka wrócił do reprezentacji po kilku latach przerwy. W 2008 roku startował w mistrzostwach świata na pożyczonym szybowcu LS 10, który osiągowo odbiegał od średniej w klasie. W mistrzostwach krajowych zdobył kilka medali w tym złoty (2007) i srebrny (2008 i 2009) w klasie otwartej. Podczas większości zawodów prezentował wysoką formę zawodniczą. Podczas mistrzostw Europy rozgrywanych w Luesse (2000 r) był bardzo blisko pozycji medalowych. Zdobywca 3 miejsca w najliczniej obsadzonych w tym roku na świecie międzynarodowych zawodach szybowcowych „FCC Prievidza” rozgrywanych w Prievidzy na Słowacji (2010, szybowiec ASG 29). Rekordzista świata i Polski. Podczas zgrupowania treningowego reprezentacji przed mistrzostwami wykonał najdłuższy przelot w Polsce po trasie zamkniętej 1025 km. Będzie latał na aeroklubowym szybowcu ASG 29.

Klasa 15 metrowa
Tomasz Rubaj w roku będzie nas reprezentował w klasie 15 metrowej na naszym szybowcu Diana 2. W 1991 roku zdobył tytuł Mistrza Europy Juniorów w klasie standard na polskim szybowcu SZD 55. Na tym samym szybowcu zdobył tytuł drugiego wicemistrza Świata w klasie standard podczas Mistrzostw Świata w 1993 roku. W 2004 roku na Litwie zdobył tytuł Mistrza Europy w klasie Standard. W ubiegłym roku wywalczył 4 miejsce podczas mistrzostw Europy w klasie standard. Zdobywca 1 miejsca w klasie otwartej w licznie obsadzonych międzynarodowych zawodach szybowcowych „Pribina Cup” rozgrywanych w Nitrze na Słowacji (2010, szybowiec Diana 2). Rubaj ma spore doświadczenie i duży potencjał zawodniczy.

Łukasz Wójcik – najmłodszy polski reprezentant. Na szybowcach zaczął latać w 1997 roku. Do tej pory wylatał 1600 godzin. W 2005 roku startował w Mistrzostwach Świata Juniorów w Anglii. Pierwszy start w Mistrzostwach Świata seniorów zaliczył w bardzo trudnym terenie alpejskim we Francji w 2006 roku. W Mistrzostwach Europy debiutował na Litwie w 2007 roku. W 2009 roku zdobył w pięknym stylu srebrny medal podczas mistrzostw Europy. Będzie to jego czwarty start w imprezie tak wysokiej rangi. W 2008 roku zdobył dwa tytuły Mistrza Polski – w klasie Standard i w Wyścigach Szybowcowych. W 2009 i 2010 roku zajął drugie miejsce w klasie 15 metrowej w najliczniej obsadzonych na świecie międzynarodowych zawodach szybowcowych „Pribina Cup” rozgrywanych w Nitrze na Słowacji. Łukasz miał wystartować na szybowcu Diana 2. Niestety nie dysponujemy drugim egzemplarzem. Pożyczka z przyczyn niezależnych od Aeroklubu Polskiego nie doszła do skutku. Wójcik wystartuje na szybowcu ASW 27.

Polska zajmuje obecnie trzecie miejsce w Światowym rankingu szybowcowym. Wyprzedzają nas tylko Niemcy i Francja. Czwarte miejsce zajmuje Wielka Brytania. Indywidualnie prowadzi nasz znakomity pilot Sebastian Kawa. Pozostali nasi reprezentanci w światowym rankingu pilotów szybowcowych, zajmują następujące miejsca:

6. Janusz Centka
22. Karol Starszak
36. Tomasz Rubaj
43. Zbigniew Nieradka
68. Łukasz Wójcik
133. Christoph Matkowski

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony