Skutki uderzenia pioruna w B787
Jak piorun wpływa na kompozytową konstrukcję pasażerską, taką jak B787? Można to ocenić oglądając zdjęcia samolotu należącego do amerykańskich linii lotniczych Jetstar, który uczestniczył w takim incydencie. Jego kadłub ma ślady nadpaleń i dziesiątki małych dziur przebitych na spodniej stronie kadłuba.
Statystycznie rzadko się zdarza, że piorun uderza w samolot, jednak po stwierdzeniu takiego przypadku i po lądowaniu statku powietrznego należy zawsze przeprowadzić inspekcję przed ponownym wprowadzeniem go do eksploatacji. To, co wyróżnia B787 od innych konstrukcji, to fakt, że zastosowano w nim więcej materiałów kompozytowych, takich jak włókna węglowe.
Materiały te są mniej przewodzące niż aluminium, co w przypadku uderzenia pioruna powoduje większe uszkodzenia powierzchni. Zespół testów w locie B787 zebrał dane po uderzeniu pioruna w jednym z wykorzystywanych do tego Dreamlinerów. W przeciwieństwie do tradycyjnych samolotów aluminiowych, w których cały samolot jest przewodzący, w kompozytowej konstrukcji ładunek powstający w wyniku uderzenia pioruna trafia do części przewodzących, takich jak okablowanie lub zawiasy.
Aby uniknąć ryzyka uszkodzenia tego rodzaju elementów przez ładunek, koncern musiał dodać do kompozytów materiał przewodzący. Jednak dodana przez to waga okazała się większa, niż przewidywali to konstruktorzy. Był to jeden z czynników, które spowodowały, że Dreamliner przekroczył docelową masę na wcześniejszym etapie rozwoju tego projektu.
Komentarze