Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pasażerski MS-21 wyposażony w nowe rosyjskie systemy odbył swój pierwszy lot

29 kwietnia br., prototyp samolotu MS-21, wyposażony w nowe rosyjskie systemy i podzespoły, po raz pierwszy wzbił się w powietrze z lotniska Irkuckich Zakładów Lotniczych Firmy Jakowlew (część UAC - korporacji państwowej Rostech). Na pokładzie testowano m.in. awionikę, systemy zasilania i klimatyzację. Lot oznaczał początek testów rozwojowych w fabryce.

Testy wykonała załoga składająca się z pilotów doświadczalnych Aleksandra Guskowa, Romana Taskajewa oraz inżynierów Aleksandra Popowa i Aleksandra Sołowjowa. Samolot znajdował się w powietrzu przez 1 godzinę i 15 minut, osiągając prędkość 580 km/h i wysokość 3000 m.

Aleksandr Guskow oświadczył, że misja została w pełni wykonana. Roman Taskajew dodał, że wszystkie systemy samolotu, łącznie z nowymi, działały bez żadnych problemów.

„MS-21 został zaprojektowany, aby zastąpić Boeingi i Airbusy na niebie Rosji. Jest to zaawansowany samolot pod względem cech, bardzo nowoczesny i komfortowy, z wyjątkową aerodynamiką i systemami nowej generacji na pokładzie. W połączeniu z silnikami PD-14 zapewnia to niskie koszty eksploatacji i dobrą ekonomię dla linii lotniczych. Nasi producenci samolotów wykonali wiele pracy, wymieniając około 80 zagranicznych systemów i jednostek, aby nie być zależnymi od sankcji i dostawców z innych krajów. Dzisiejszy lot przybliża nas o krok do certyfikacji i rozpoczęcia dostaw na rynek”, powiedział Oleg Jewtuszenko, dyrektor wykonawczy Rostec State Corporation.

W testach w locie w ramach programu substytucji importu wezmą udział dwa zmodyfikowane eksperymentalne MS-21, wcześniej używane w testach certyfikacyjnych z zagranicznymi komponentami.

W pierwszym z nich, który odbył się 29 kwietnia 2025 r., wymieniono część zagranicznych systemów. Samolot został wyposażony w rosyjski kompleks pokładowego sprzętu radioelektronicznego, w tym komputery, przełączniki, systemy nawigacyjne i sprzęt łączności radiowej, APU, systemy klimatyzacji i regulacji ciśnienia, sprzęt oświetleniowy i konsole systemów pokładowych. Podzespoły krajowe obejmują układ zasilania elektrycznego, układ hydrauliczny i podwozie.

„Ten lot otwiera fabryczne testy rozwojowe MS-21 w jego nowej, rosyjskiej formie. Nasze plany obejmują lot do Żukowskiego, aby przeprowadzić loty w ramach programu testów certyfikacyjnych. Równolegle kontynuujemy prace nad całkowicie rosyjskim MS-21, który obecnie znajduje się w hali montażu końcowego i dołączy do lotów później”, zauważył dyrektor generalny UAC Vadim Badekha.

MS-21 jest nowej generacji samolotem pasażerskim średniego zasięgu. Odrzutowiec został stworzony w oparciu o najnowsze osiągnięcia i przeznaczony na najpopularniejszy segment rynku przewozów pasażerskich. 

PD-14 to pierwszy nowej generacji silnik turbowentylatorowy opracowany w Rosji. Pracując nad PD-14, konstruktorzy z United Engine Corporation Rostec wprowadzili 16 kluczowych technologii: stworzono nowe materiały, powłoki i rozwiązania konstrukcyjne. Silnik został certyfikowany w 2018 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony