Samolot MS-21-310 PD-14 wykonał swój pierwszy lot
15 grudnia 2020 r. na lotnisku Irkuckich Zakładów Lotniczych, oddziału ПАО Корпорация "Иркут" (w ramach ОАК Госкорпорации "Ростех") odbył się pierwszy lot samolotu MC-21-310 wyposażonego w nowe rosyjskie silniki PD-14.
Konstrukcja była pilotowana przez załogę składającą się z pilotów testowych Wasilija Sewastjanowa i Andrjeja Woropajewa oraz inżyniera testowego Aleksandra Sołowiewa. Testy obejmowały ocenę stateczności i sterowalności samolotu oraz sprawdzenie działania systemów i zespołu napędowego na różnych wysokościach i prędkościach lotu. Ponadto wykonano przeloty nad drogą startową w różnych konfiguracjach mechanizacji skrzydeł.
Lot trwał godzinę 25 minut i odbywał się na wysokościach do 3500 metrów z prędkościami dochodzącymi do 450 km/h.
Po wylądowaniu Wasilij Sewastjanow powiedział: „Misja lotnicza została w pełni zakończona. Silniki w pierwszym locie okazały się znakomite”.
Dyrektor Generalny ПАО "ОАК" Juri Sljusar zauważył: „Przed MC-21-310 są testy fabryczne i przystąpienie do programu certyfikacji. Możliwość wyboru przez klientów typu silnika lotniczego zwiększa potencjał rynkowy samolotu i zmniejsza ryzyko związane z programem”.
Status programu MC-21
MC-21-300/310 to pasażerski samolot pasażerski nowej generacji średniego zasięgu, opracowywany przez Irkut Corporation (część United Aircraft Corporation). Program znajduje się na etapie testów certyfikacyjnych i uruchomienia komercyjnej produkcji samolotów MC-21-300.
Wysokie osiągi samolotów MC-21-300/310 osiągnięto dzięki zaawansowanej aerodynamice, silnikom i układom najnowszej generacji. Poprawione właściwości aerodynamiczne zapewniają wydłużone skrzydła wykonane z kompozytów polimerowych. Najszerszy kadłub w swojej klasie (4,06 m) pozwala na zwiększenie komfortu pasażerów i załogi. Pojemność samolotu MC-21-300 / 310 wynosi od 163 do 211 pasażerów, a zasięg do 6000 km.
Pierwsze samoloty MC-21-300-300 są budowane w Irkuckich Zakładach Lotniczych. Silnik PD-14 powstał w wyniku szerokiej współpracy przedsiębiorstw UEC i nauki przemysłowej z wykorzystaniem najnowocześniejszych technologii i materiałów. Jest to pierwszy w pełni rosyjski silnik turbowentylatorowy dla lotnictwa cywilnego od wczesnych lat 90-tych. W 2018 roku Rosaviation wydało certyfikat typu jednostce PD-14, która spełnia nowoczesne wymagania certyfikacyjne dla przepisów AP-33, FAR-33, CS-E i ETOPS. Dzięki innowacyjnym technologiom i materiałom, jednostkowe zużycie paliwa ma być o 10-15% niższe niż w silnikach poprzedniej generacji.
Komentarze