Ryanair uruchamia "Ligę Opóźnień" ATC i ujawnia najgorsze europejskie służby kontroli ruchu lotniczego (ATC)
Linie lotnicze Ryanair ogłosiły 30 maja br. start "Ligi Opóźnień" ATC, wskazując państwa UE, których złe zarządzanie i braki kadrowe służby kontroli ruchu lotniczego (ATC) odpowiadają za największe opóźnienia lotów i pasażerów Ryanaira w okresie od 1 stycznia do 26 maja 2025 r.
Rok 2024 był rekordowy pod względem opóźnień spowodowanych przez służby kontroli ruchu lotniczego (ATC), mimo że liczba lotów w Europie była o 5% niższa, niż przed pandemią. Powodem było złe zarządzanie i niedobory kadrowe służb ATC, zwłaszcza w porannym szczycie operacyjnym. Podczas gdy opóźnienia ATC drastycznie wzrosły w 2024 roku, opłaty ATC nakładane na linie lotnicze i pasażerów wzrosły dwukrotnie szybciej niż inflacja – aż o 35% od czasu pandemii. Komisja Europejska i rządy państw członkowskich nie podjęły żadnych działań, aby naprawić fatalny stan usług ATC, co oznacza, że latem 2025 roku opóźnienia będą jeszcze gorsze.
Ryanair od dawna apeluje o reformy, które zagwarantują pełne obsadzenie służb kontroli ruchu lotniczego (ATC), jednak opóźnienia wciąż się pogłębiają. Za krajowe służby ATC odpowiadają ministrowie transportu poszczególnych państw UE – nie można pozwolić, by kolejny rok z rzędu przyglądali się rekordowym opóźnieniom spowodowanym złym zarządzaniem i brakami kadrowymi. Ryanair wzywa wszystkich pasażerów do odwiedzenia strony „Kontrola Ruchu Lotniczego Zrujnowała Twój Lot” i wysłania gotowego maila do swojego ministra transportu z żądaniem natychmiastowych działań – by politycy wreszcie zajęli się właściwym obsadzeniem służb ATC i zapobiegli zbędnym opóźnieniom tego lata.
Prezes Ryanair, Michael O’Leary, powiedział:
„Nasza ‘Liga Opóźnień’ ATC ujawnia najgorsze służby kontroli ruchu lotniczego w Europie pod względem opóźnień spowodowanych złym zarządzaniem i brakami kadrowymi w okresie od stycznia do maja 2025 roku. Będziemy rozliczać ministrów transportu UE za dopuszczanie do powtarzających się, zbędnych i możliwych do uniknięcia opóźnień ATC.
Krajowe służby ATC są informowane o rozkładach lotów z prawie rocznym wyprzedzeniem, dlatego nie ma żadnego usprawiedliwienia dla braku odpowiedniego przygotowania kadrowego. Kluczowe znaczenie ma poranna fala operacyjna – opóźnienia o poranku skutkują zakłóceniami w całym dziennym grafiku lotów. Rozwiązanie problemu niedoborów personelu ATC w Europie oraz zapewnienie ochrony przelotów w czasie krajowych strajków kontrolerów pozwoliłoby wyeliminować aż 90% opóźnień ATC w UE. Niestety ministrowie transportu wciąż nie podejmują żadnych działań ”.
Ryanair apeluje do pasażerów o odwiedzenie strony „Kontrola Ruchu Lotniczego Zrujnowała Twój Lot” i zażądanie od swoich krajowych ministrów transportu natychmiastowych działań w celu właściwego obsadzenia służb ATC i uniknięcia rekordowych opóźnień lotów tego lata.



Komentarze