Przejdź do treści
Ił-114-300 w locie (fot. AeroTime)
Źródło artykułu

Rosyjski regionalny samolot turbośmigłowy Ił-114-300 wejdzie do służby dopiero w 2025 r.

Prace nad nowym rosyjskim regionalnym samolotem turbośmigłowym Ił-114-300 potrwają dłużej, niż oczekiwano. Według gazety „Kommersant”, która powołuje się na anonimowe źródła branżowe, Ił-114-300 nie będzie gotowy do wejścia do służby co najmniej do 2025 r.

Ił-114-300, który wcześniej miał być wprowadzony na rynek w 2023 r., to zmodernizowana wersja radzieckiego samolotu Ił-114, który został oblatany po raz pierwszy w 1990 r. Oryginalny Ił-114 został wyprodukowany w Taszkencie w Uzbekistanie (który był wówczas jedną z republik radzieckich), a do 2016 r. jego głównym operatorem komercyjnym były Uzbekistan Airways.

Program Ił-114 został później reaktywowany przez rosyjską United Aircraft Corporation (UAC), będącą częścią rządowego konglomeratu przemysłowego Rostec, której celem było opracowanie konkurencyjnego do ATR-72 samolotu regionalnego.

Zaprojektowany do przewozu 68 pasażerów na trasach regionalnych do 2 tys.km, Ił-114-300 ma zastąpić starzejącą się flotę An-24, która nadal jest wykorzystywana przez kilku rosyjskich przewoźników.

Linia produkcyjna zmodernizowanej wersji tej konstrukcji została przeniesiona z Uzbekistanu do Rosji, a pierwszy lot testowy samolotu odbył się w grudniu 2020 r. Według doniesień, które ukazały się w „Kommersant”, opóźnienie wejścia do służby wynika z problemów z silnikami Klimov TV7-117.

W sierpniu 2021 r. na obrzeżach Moskwy rozbił się samolot testowy Ił-112 napędzany tą właśnie jednostką napędową, co doprowadziło do ponownych prac nad TV7-117. Opóźnienie podobno wpłynęło nie tylko na program Ił-114-300, ale także na inne projekty wykorzystujące ten model silnika, takie jak śmigłowiec Mi-38.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony