Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rosja sprzedała udziały w programie Sukhoi Superjet 100

United Aircraft Corporation (UAC), rosyjski państwowy koncern lotniczy, wycofał się z programu Sukhoi Superjet 100 po inwestycji firmy kapitałowej Markab Capital z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (ZEA). Według SuperJet International, włoskiej firmy i byłej spółki zależnej UAC, Markab Capital nabył 49% udziałów rosyjskiej firmy.

W rezultacie „UAC skutecznie wyjdzie z programu Superjet”, kończąc swój udział w projekcie Superjet 100. SuperJet International została założona w 2007 roku jako firma zajmująca się sprzedażą i obsługą techniczną Sukhoi Superjet 100. Na początku włoska spółka miała dwóch akcjonariuszy, a mianowicie Sukhoi (51% udziałów) i włoską firmę lotniczą Leonardo (49%). W 2016 roku Leonardo zmniejszył swój udział do 10%, oddając większość udziałów rosyjskiej spółce, która w 2022 roku została włączona do ZAK.

Jednak po inwazji Rosji na Ukrainę w lutym 2022 r. i późniejszych sankcjach nałożonych na ten kraj, włoska Guardia di Finanza (GdF) zamroziła aktywa SuperJet International związane z 90% udziałem UAC. W maju 2022 r. GdF zamroził około 150 mln euro, aktywów, w tym pięć samolotów. W przyszłości Markab Capital będzie posiadał 49% udziałów w SuperJet International, a włoska firma prawnicza Studio Guidotti International 41%. Z kolei Leonardo zachowa swoje 10% udziałów.

Przejęcie i reforma struktury akcjonariatu oczekują na zatwierdzenie przez włoskie i rosyjskie organy regulacyjne, które odblokowałyby aktywa SuperJet International. Ponieważ nowi akcjonariusze są chętni do wniesienia kapitału do programu, obecnie włoska firma chce wznowić program Superjet 100, koncentrując się na rynkach Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Indii. „Ta umowa ma wielką wartość dla naszej firmy, ponieważ przerwa w stosunkach przemysłowych i handlowych z UAC pozwoli firmie nie być już obciążona ograniczeniami wynikającymi z przepisów sankcyjnych ustanowionych przez Unię Europejską (UE)” – stwierdził Camillo Perfido, dyrektor generalny (CEO) włoskiej firmy.

SuperJet International przewiduje, że będzie w stanie sprzedać 240 samolotów w trzech różnych wersjach: pasażerskiej, biznesowej i cargo, koncentrując się na rynku ZEA i Indii. Program Superjet 100 będzie realizowany w Wenecji i Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Od pierwszej dostawy Superjet 100 w 2011 r. zagranicznych operatorów Superjet 100 byli niewielu, w tym meksykański Interjet, który obecnie znajduje się w stanie upadłości. Kolejnym był CityJet, irlandzki przewoźnik ACMI i szwajcarski Comlux. Kolejne cztery samoloty zostały dostarczone do Armavii, flagowego przewoźnika Amernii, jeden do Lao Central Airlines (jeden) z siedzibą w Laosie oraz trzy do indonezyjskiego Sky Aviation.

Sukhoi Superjet 100-95LR

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony