Przejdź do treści
Ił-96 300PU należący do Rossiya Airlines OJSC
Źródło artykułu

Rosja rozważa wznowienie programów Ił-96 i Tu-214

Rosja rozważa wznowienie dwóch swoich programów lotniczych z czasów ZSRR: Ił-a 96 i Tu-214. Jak powiedział wicepremier Rosji Jurij Borysow, „Wspólnie z naszymi kolegami z departamentu transportowego kończymy analizę potrzeb i działań priorytetowych. Na podstawie otrzymanego obrazu możemy aktywować produkcję tych samolotów”.

Rozwój obydwu modeli samolotów był przez ostatnią dekadę odkładany, a każdego roku z linii produkcyjnych zjeżdżało zaledwie kilka maszyn. Iljuszyn Ił-96 to czterosilnikowy samolot szerokokadłubowy opracowany w latach 80. na bazie Ił-86. Od 1988 r. wyprodukowano około 30 egzemplarzy tego typu, z których większość jest użytkowana przez rosyjskie wojsko i flotę rządową.

W 2015 r. rosyjska Zjednoczona Korporacja Lotnicza (UAC) ogłosiła opracowanie zmodernizowanej wersji Ił-96-400M, która miała stać się platformą przejściową przed pojawieniem się chińsko-rosyjskiego CRAIC CR292, a także potencjalną konkurencją dla zachodnich samolotów dalekiego zasięgu, takich jak B777 czy A350. Jednak w połowie 2021 r. UAC anulowała program Ił-96-400M, ogłaszając, że nie otrzymano żadnych zamówień komercyjnych, a dwa istniejące prototypy przekazała rosyjskim siłom kosmicznym, które mają je przekształcić w powietrzne stanowiska dowodzenia („doomsday plane”).

Tu-214, fot. tupolew.ru

Tu-214

Tupolew Tu-214 to wariant wąskokadłubowego samolotu Tu-204 z końca lat 80-tych. Jest odpowiednikiem B757 i miał stać się głównym samolotem pasażerskim średniego zasięgu w Związku Radzieckim. Wyprodukowano jednak tylko 98 jego egzemplarzy. Tu-214 został z kolei opracowany w połowie lat 90. i w porównaniu do swojego poprzednika charakteryzuje się zwiększoną maksymalną masą startową (MTOW) i pojemnością zbiorników paliwa.

Podczas gdy kilka starszych Tu-204 jest nadal używanych przez rosyjskie, północnokoreańskie i kubańskie linie lotnicze, Tu-214 jest użytkowany jedynie przez rosyjska armię i flotę rządowa. Po rosyjskiej inwazji na Ukrainę najwięksi zachodni producenci samolotów, w tym Airbus i Boeing, zapowiedzieli wstrzymanie dostaw części i serwisowania swoich samolotów będących w posiadaniu rosyjskich linii lotniczych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony