Przejdź do treści
Flota samolotów należąca do linii Aeroflot
Źródło artykułu

Rosja planuje zwiększenie produkcji samolotów pasażerskich

Rosja planuje zintensyfikowanie produkcji i rozwój krajowych samolotów, co jest odpowiedzią na sankcje, które praktycznie uziemiły flotę jej samolotów zbudowanych na Zachodzie i uwięziły dziesiątki egzemplarzy za granicą. Wicepremier Jurij Borosow powiedział, że główny nacisk zostanie położony na samoloty pasażerskie MS-21 i 100-miejscowe SuperJet 100.

„Jeszcze raz podkreślam, będziemy kontynuować realizację naszych flagowych projektów MS-21 i SSJ-100”, mówił. Tymczasem rosyjski rząd kalkuluje szkody spowodowane zachodnimi sankcjami i zamknięciem przestrzeni powietrznej, a są one znaczne. Minister transportu Witalij Sawieljew powiedział, że za granicą zostało „zajętych” 78 rosyjskich samolotów, chociaż „unieruchomienie” może być bardziej trafnym określeniem.

Większość krajów zamknęła swoją przestrzeń powietrzną dla rosyjskich samolotów, więc te, które w momencie wejścia ograniczeń w życie akurat znajdowały się na ziemi, nie były w stanie odlecieć. Dodatkowo, Kanada zaostrzyła nawet restrykcje zakazując rosyjskich lotów humanitarnych co jest związane z incydentem z 27 lutego. Tego dnia po zamknięciu przestrzeni powietrznej, rozkładowy rejs Aeroflotu z Miami do Moskwy został oznaczony właśnie jako lot humanitarny, aby uzyskać zatwierdzenie planu lotu w kanadyjskiej przestrzeni powietrznej i dzięki temu przez kilka godzin leciał pod nadzorem kanadyjskiego ATC.

Nowe prawo rosyjskiego rządu umożliwiające liniom lotniczym ponowną rejestrację leasingowanych Boeingów i Airbusów w Rosji nie zyskuje jednak wielu zwolenników. Zarządy linii lotniczych martwią się długofalowymi konsekwencjami przejęcia samolotów wartych miliardy dolarów. Rosja twierdzi, że około 800 z 1367 samolotów tego kraju zostało przerejestrowanych do krajowego rejestru, w tym wiele B787, A350 i innych, które są leasingowane od zachodnich firm.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony