Rocznica pierwszego lotu pierwszego amerykańskiego sterowca

ZR-1 na maszcie cumującym (fot. U.S.Navy/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Dziś przypada 96. rocznica pierwszego lotu pierwszego amerykańskiego sterowca USS Shenandoah (ZR-1), który odbył się w Lakehurst w stanie New Jersey.

USS Shenandoah (ZR-1) był pierwszym z czterech sterowców szkieletowych US Navy zbudowanym w latach 1922-1923 w Lakehurst Naval Air Station. Projekt został oparty na planach niemieckiego sterowca Zeppelin L-49 (Lz-96). L-49 charakteryzowal się odchudzoną konstrukcją, projekt skupiał się na możliwości osiągania znacznych wysokości. Shenadoah został zbudowany z nowego stopu duraluminium, a dźwigary zostały wytworzone w Fabryce Samolotów Marynarki Wojennej. Powłoka zewnętrzna została uszyta z wysokiej jakości tkaniny bawełnianej, sznurowana lub przyklejona do ramy duraluminium i pomalowana substancją aluminiową.

Komory gazowe zostały wykonane z najbardziej nieprzepuszczalnych ówcześnie materiałów. Błony były wykonane z zewnętrznej błony dużych jelit bydlęcych, które po procesie mycia, usuwania tłuszczu i brudu były przechowywane w roztworze wody i gliceryny. Tak przygotowane błony były przytwierdzane gumą do bawełnianych tkanin, a później całość pokrywana cienką powłoka lakieru. Dodatkowo błony były izolowane obiciem ze złotych płatów. 20 komór gazu sterowca było wypełnione w około 85% pojemności przy normalnym ciśnieniu atmosferycznym. Każda z komór miała sprężynowy zawór bezpieczeństwa oraz ręczne zawory sterowane z mostka.

Shenandoah napędzały sześciocylindrowe silniki spalinowe Packarda o mocy 300 KM (220 kW). Wyrównywanie masy powstające w wyniku spalania paliwa odbywało się poprzez kondensatory pary wodnej ze spalin, co było podyktowane wysokim kosztem helu.


Budowa USS Shenandoah w 1923r., szkielet sterowca (fot. de:Benutzer:J.Rohrer (U.S. Naval Historical Center)/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Pierwszy szkielet Shenandoah został ukończony 24 czerwca 1922 r.; 20 sierpnia 1923 miało miejsce "wodowanie". Chrzest statku miał miejsce 10 października 1923 r., a jego matką chrzestną została Edwin Denby, żona sekretarza Marynarki Wojennej. Tego samego dnia wprowadzono statek do służby, powierzając dowództwo jednostki komandorowi porucznikowi Frankowi R. McCrary. USS Shenandoah odbył swój dziewiczy lot 4 września 1923 roku.

Sterowiec został zaprojektowany do wykonywania lotów rozpoznawczych floty, na wzór zastosowania niemieckich sterowców podczas I Wojny Światowej.

USS Shenandoah (ZR-1) przysłużył się rozwojowi Marynarki Wojennej Stanów Zjednoczonych w dziedzinie sterowców szkieletowych, biorąc też udział w pierwszym locie statkiem powietrznym przez Amerykę Północną. Po wykonaniu 57 lotów, Shenandoah rozbił się w wyniku uszkodzeń powłoki po uderzeniu szkwału nad Ohio w 1925 roku.


Wrak Shenandoah z lotu ptaka (fot. U.S.Navy/Domena publiczna/Wikimedia Commons)

Źródło: wikipedia.org
comments powered by Disqus