Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rocznica anulowania programu budowy Avro Canada CF-105 Arrow

64 lata temu, 20 lutego 1959 r.  rząd kanadyjski anulował program budowy myśliwca przechwytującego ze skrzydłami w układzie delta Avro Canada CF-105 Arrow. Dokumentację techniczną i 5 prototypów zniszczono z obawy przed szpiegostwem.

Avro Canada CF-105 Arrow – kanadyjski ponaddźwiękowy myśliwiec przechwytujący ze skrzydłami w układzie delta, będący następcą samolotu Avro Canada CF-100 Canuck, został opracowany w latach 50. XX wieku przez wytwórnię Avro Canada.

Założenia, jakie miał spełniać, to m.in. zdolność do lotu z prędkością Mach 2 na wysokości ok. 15000 m (50000 stóp). Samolot nigdy nie wszedł do produkcji seryjnej, o czym zadecydowały m.in. względy polityczne, podobne jak w przypadku brytyjskiego BAC TSR-2.

Punktem wyjścia do programu testowego, rozpoczętego w 1958 roku były prace projektowe z roku 1953. Już w 1959 roku przerwano opracowywanie samolotu, podobnie jak program rozwoju jego silników Orenda Iroquois. Pięć zbudowanych egzemplarzy samolotu oraz dokumentację techniczną pospiesznie zniszczono w krótkim czasie po zatrzymaniu prac, rzekomo w obawie przed szpiegostwem. Decyzję o porzuceniu projektu, jako kontrowersyjną, krytykowano przez wiele lat.

W tworzeniu tego samolotu, jako piloci doświadczalni, brali udział polscy inżynierowie Janusz Żurakowski i Władysław Potocki.

Replika samolotu Avro Canada CF-105 Arrow w Canadian Air and Space Museum w Toronto (fot. Balcer (praca własna), GFDL, Wikimedia Commons)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony