Przejdź do treści
Źródło artykułu

Rekordowy popyt na odrzutowce biznesowe – Honeywell prognozuje, że trend wzrostowy utrzyma się przez następną dekadę

Honeywell opublikował wyniki 34. raportu „Globalna prognoza lotnictwa biznesowego” (Global Business Aviation Outlook), który prognozuje rekordową liczbę dostaw nowych odrzutowców biznesowych w ciągu najbliższej dekady. Publikacja oferuje unikalne spojrzenie na aktualne trendy branżowe i przedstawia długoterminowe zmiany w oparciu o modele prognostyczne oraz badania setek operatorów lotnictwa biznesowego z całego świata.

Według analityków Honeywell w ciągu najbliższych 10 lat na globalny rynek lotniczy trafi 8500 nowych odrzutowców biznesowych o łącznej wartości 283 miliardów dolarów, co stanowi najwyższy wynik w 34-letniej historii raportu. Średnie roczne tempo wzrostu ma wynieść 3%. Popularność nowych samolotów nie słabnie mimo narastających wyzwań makroekonomicznych i geopolitycznych.

„Dobra koniunktura, rosnące zainteresowanie programami współwłasności i ciągły rozwój nowych modeli samolotów oraz innowacji technologicznych – to wszystko przełożyło się na rekordowy popyt w lotnictwie biznesowym,” mówi Heath Patrick, prezes Americas Aftermarket, Honeywell Aerospace Technologies. „Operatorzy latają coraz więcej, a producenci zwiększają tempo produkcji, by nadążyć za zapotrzebowaniem. Spodziewamy się, że te rekordowe wyniki – zarówno w dostawach, jak i wykorzystaniu floty – utrzymają się przez całą najbliższą dekadę.”

Najważniejsze wnioski z raportu Honeywell „Global Business Aviation Outlook” 2025:

  • w 2026 r. dostawy nowych odrzutowców mają być o 5% wyższe niż w 2025 r.;
  • dostawy będą rosnąć średnio o 3% rocznie w ciągu najbliższych 10 lat;
  • 91% ankietowanych planuje w 2026 r. latać więcej lub tyle samo co w 2025 r.;
  • 20% operatorów na świecie ma już złożone wiążące zamówienia na co najmniej jeden odrzutowiec – to wzrost z 17% rok do roku. Odsetek jest jeszcze wyższy wśród operatorów Part 135, m.in. firm czarterowych (28% respondentów);
  • 89% badanych wymienia „wydajność” jako jedno z trzech najważniejszych kryteriów zakupu – rok temu było to 82%. Na drugim miejscu plasuje się „koszt” z dużo niższym wynikiem – 56% wskazań (spadek z 60%);
  • głównym motorem wzrostu pozostaje popyt na współwłasność (fractional ownership) – szczególnie w klasach Midsize i Super Midsize. 12% badanych operatorów dysponujących własnymi odrzutowcami ma również udziały w programach fractional;
  • od 2019 r. floty fractional urosły o ponad 65% i liczą obecnie ok. 1300 maszyn w użyciu.

Wzrost napędzany przez operatorów fractional i zmiany podatkowe

  • ankietowani uważają, że przywrócenie 100% amortyzacji dodatkowej w ramach ustawy „One Big Beautiful Bill Act” (OBBBA) może pobudzić zakupy odrzutowców biznesowych. Ta federalna ulga pozwala odpisać sporą część kosztów wybranych aktywów – w tym odrzutowców biznesowych – już w pierwszym roku użytkowania;
  • silny popyt na programy współwłasności generuje duże zamówienia i znacząco wspiera wzrost rynku. Segment fractional rośnie szybciej niż reszta branży – zarówno pod względem wielkości flot, jak i liczby lotów. Od 2019 r. floty urosły o ponad 65%; odrzutowce Light, Midsize i Super Midsize stanowią 80% tych flot;
  • 12% operatorów mających własne odrzutowce korzysta jednocześnie z programów fractional, a kolejne 15% rozważa taki krok. Wśród powodów najczęściej wskazywano zwiększenie dostępności odrzutowców (ok. 50%) oraz optymalizację bieżących operacji (ok. 30%).

Aktywność lotnicza: wyraźny wzrost w 2025 r.

  • operatorzy latają znacznie więcej niż w 2024 r. – liczba godzin przelotów odrzutowcami biznesowymi wzrosła o ok. 3% (po prawie zerowym wzroście między 2023 a 2024). Stoi za tym głównie segment prywatny i operatorzy fractional – popyt na czartery ustabilizował się powyżej poziomów sprzed pandemii, po wahaniach związanych z Covid-19 i powrotem regularnych połączeń;
  • aktywność lotnicza działów lotniczych firm pozostaje na niższym poziomie, co wynika z optymalizacji kosztów operacyjnych. Firmy generują oszczędności m.in. poprzez selektywne wykorzystanie samolotów własnych, czarterów oraz programów współwłasności (fractional ownership);
  • nastroje na przyszłość są pozytywne: 28% operatorów planuje w przyszłym roku latać więcej niż w tym, a 64% – utrzymać aktywność na podobnym poziomie.

Podział regionalny: trendy się utrwalają

  • Ameryka Północna: region ma otrzymać ok. 70% globalnych dostaw w ciągu najbliższych trzech lat. 17% operatorów ma złożone zamówienia, a flota stanowi ok. 62% światowej. Nastroje wspierają zmiany regulacyjne w USA (m.in. bonus depreciation). Nieco ponad 90% operatorów planuje latać tyle samo lub więcej w kolejnym roku;
  • Europa: prognozuje się ok. 14% nowych dostaw w ciągu najbliższych trzech lat. Odsetek operatorów, którzy mają złożone zamówienia jest wyższy niż średnia globalna. Region posiada ok. 11% światowej floty, a 29% operatorów zadeklarowało co najmniej jedno bieżące zamówienie. Nastroje dotyczące aktywności lotniczej odzwierciedlają trendy globalne – prawie 30% planuje latać więcej w kolejnym roku, a ok. 60% – tyle samo;
  • Ameryka Łacińska: ok. 7% globalnych dostaw w ciągu następnych trzech lat trafi do tego regionu. Znajduje się tu 15% światowej floty, a 19% operatorów ma złożone zamówienia. Nastroje bardzo dobre – 33% spodziewa się większej aktywności;
  • pozostałe rynki: Azja-Pacyfik ma otrzymać ok. 5% globalnych dostaw, Bliski Wschód i Afryka – ok. 3%. To poziomy zbliżone do tych z ostatnich lat. Operatorzy są tu mniej optymistyczni niż w innych częściach świata, ale mimo to prawie 20% planuje latać więcej, a większość pozostałych – utrzymać aktywność na tym samym poziomie. Bliski Wschód jest przygotowany na wzrost – korzystne zmiany regulacyjne i modernizacja infrastruktury lotniskowej ułatwią firmom lotniczym zakładanie operacji i loty w całym regionie.

Priorytety zakupowe: wydajność i koszt na pierwszym miejscu

  • Wydajność i cena to nadal dwa najważniejsze czynniki decydujące o zakupie odrzutowców biznesowych. Zasięg pozostaje pojedynczą najistotniejszą specyfikacją. Wysoko na liście priorytetów znajdują się również inne parametry związane z wydajnością, takie jak ładowność, możliwości startu i lądowania z krótkich pasów oraz prędkość.
  • Kupujący nowe odrzutowce bardziej niż nabywcy używanych maszyn przykładają wagę do obsługi posprzedażowej i wsparcia technicznego. W szczególności nabywcy nowych odrzutowców wyżej cenią sobie szybki czas reakcji oraz dostępność wsparcia technicznego w porównaniu z kupującymi te używane.
  • Zapytani o technologie lotnicze, nabywcy nowych odrzutowców wskazali, że przy podejmowaniu decyzji zakupowych częściej biorą pod uwagę takie innowacje, jak systemy sterowania fly-by-wire, łączność pokładową oraz zaawansowane systemy bezpieczeństwa – w porównaniu do kupujących używane maszyny.

Zrównoważony rozwój w lotnictwie biznesowym: kluczem do osiągnięcia celów środowiskowych są bardziej wydajne samoloty

Po raz piąty z rzędu Honeywell przeprowadził analizę zrównoważonego rozwoju w lotnictwie biznesowym i zbadał, w jaki sposób operatorzy starają się zmniejszyć swój ślad węglowy. Najważniejsze wnioski z raportu to:

  • 81% operatorów uważa, że opracowywanie nowych, bardziej oszczędnych pod względem zużycia paliwa samolotów i silników co najmniej w umiarkowany sposób wspiera realizację celów środowiskowych;
  • 61% podobnie ocenia potencjał zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF);
  • wśród firm aktywnie działających na rzecz zrównoważonego rozwoju: 60% kupuje bardziej ekonomiczne paliwowo samoloty, 56% korzysta z SAF, a 31% optymalizuje prędkość przelotową dla lepszej efektywności;
  • jako główne przeszkody w szerszym stosowaniu SAF respondenci wymieniają nadal wysoki koszt i ograniczoną dostępność.

Aby zamówić egzemplarz raportu Honeywell „Global Business Aviation Outlook” 2025, kliknij tutaj.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony