Przemieszczenie fotela pilota B789 linii LATAM spowodowało niekontrolowane zniżanie i obrażenia 50 pasażerów
11 marca 2024 r. miał miejsce incydent z B789 linii LATAM (znaki rejestracyjne CC-BGG), który podczas lotu z Sydney do Auckland w Nowej Zelandii stracił gwałtownie wysokość, co spowodowało obrażenia u 50 pasażerów. Kilku z nich zostało rzuconych o panele sufitu. Na pokładzie statku powietrznego znajdowało 263 się wtedy pasażerów.
Po incydencie samolot kontynuował lot do Auckland, gdzie bezpiecznie wylądował dwie godziny i 42 minuty później o godzinie 16:26 czasu lokalnego.
Analizując zdarzenie, śledczy skupili się na „przesuwaniu foteli kabinie załogi”. Raport opublikowany przez TAC – serwis informacyjny The Air Current – przytacza informacje otrzymane od „dwóch osób poinformowanych o zdarzeniu”. Źródło wiadomości cytuje także specjalistę ds. bezpieczeństwa linii lotniczych, który oświadczył, że ruch fotela na wysokości przelotowej podczas lotu z Sydney do Aukland w Nowej Zelandii był „wywołany przez pilota, ale nie zamierzony.”
Źródła podają również, że „ruch fotela spowodował pochylenie nosa samolotu w dół”, co spowodowało nagłą utratę wysokości, powodując obrażenia kilkudziesięciu pasażerów i członków załogi. Badane są również możliwe problemy z systemem elektrycznym samolotu.
Zgodnie z raportem TAC, istnieją dwie metody regulacji pozycji fotela w kabinie załogi B787. Jeden element sterujący przeznaczony jest do obsługi przez pilota na siedząco, a drugi znajduje się na zakrytym panelu z tyłu fotela pod zagłówkiem; przeznaczony przede wszystkim do zmiany położenia fotela z pozycji podczas lotu, aby pilot miał do niego dostęp.
Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com
Incydent na pokładzie B789 linii LATAM
Komentarze