Katastrofa samolotu B738 linii JEJU Air w Korei Południowej - aktualizacja
Do katastrofy doszło 29 grudnia 2024r., o godzinie 09.03 czasu lokalnego, podczas lądowania na międzynarodowym lotnisku Muan w południowo-zachodniej części Korei Płd. rozbił się B738 należący do linii Jeju Air (znaki rejestracyjne HL8088). Samolot wykonywał lot 7C2216 (JJA2216) z Bangkoku ze 175 pasażerami i 6 członkami załogi.
Na filmie widać jak samolot bez wysuniętego podwozia, "sunie" po drodze startowej aby ostatecznie wypaść z niej, a następnie uderzyć w wał 300 m za progiem pasa i eksplodować. O 08:58 LT ok 5 minut przed katastrofą, załoga zgłosiła Mayday podczas podejścia do drogi startowej 01. Wieża zezwoliła na lądowanie na przeciwległym kierunku 19, na którym chwilę później samolot przyziemił. Z wraku został wydobyty rejestrator danych lotu. Rejestrator rozmów w kokpicie nie został jeszcze odzyskany.
Według doniesień medialnych, dwóch pasażerów zostało uratowanych z tylnej sekcji płonącego wraku samolotu. Był to steward i stewardessa (wcześniej podawano, że przeżył 15 latek).
Telewizja Republic.DIGITAL opublikowała na portalu X (https://x.com/republic/status/1873217263811346576) filmik na którym widać w podchodzącym do lądowania samolocie, dym z prawego silnika.
Aktualizacja - 30.12.2024 1000 UTC: Korea Płd.: w kolejnym samolocie linii Jeju Air wykryto podobne problemy z podwoziem
Samolot linii Jeju Air, który wystartował w poniedziałek z lotniska Gimpo w Seulu musiał zawrócić po wykryciu podobnego problemu z podwoziem, jak w przypadku tragicznego w skutkach rejsu maszyny tego samego przewoźnika w niedzielę – poinformowała południowokoreańska agencja Yonhap.
Boeing B737-800 z 161 pasażerami na pokładzie wystartował z międzynarodowego lotniska Gimpo w poniedziałek wczesnym rankiem, udając się do Jeju, wyspy położonej na południe od kontynentalnej części Korei Południowej. Niedługo po starcie kapitan rejsu wykrył usterkę podwozia i zawrócił do Seulu.
Samolot był tym samym modelem, który uległ katastrofie w niedzielę. W wyniku tego zdarzenia zginęło 179 osób; wówczas awaria dotyczyła wszystkich trzech podwozi – podała Yonhap.
Choć po ponownym sprawdzeniu stwierdzono, że podwozie działa prawidłowo, kapitan zdecydował się wrócić na lotnisko ze względów bezpieczeństwa – poinformował przedstawiciel Jeju Air, cytowany przez agencję. Operator korzysta z 39 jednostek B737-800, a cała jego flota liczy 41 samolotów.
Pasażerowie poniedziałkowego lotu zostali przeniesieni do innej maszyny, ale 21 z nich zdecydowało się nie wchodzić na pokład w obawie o bezpieczeństwo.
Pełniący obowiązki prezydenta Korei Południowej Czoi Sang Mok zarządził w poniedziałek nadzwyczajną kontrolę bezpieczeństwa wszystkich linii lotniczych po niedzielnej katastrofie samolotu na lotnisku Muan, które ma pozostać zamknięte do środy.
Aktualizacja - 30.12.2024 0700 UTC: Władze zarządzają kontrolę bezpieczeństwa lotniczego po katastrofie samolotu w Muan
Pełniący obowiązki prezydenta Korei Południowej Czoi Sang Mok zarządził w poniedziałek nadzwyczajną kontrolę bezpieczeństwa wszystkich linii lotniczych po niedzielnej katastrofie samolotu na lotnisku Muan, w której zginęło 179 osób.
„Ministerstwo transportu jest proszone o przeprowadzenie awaryjnej inspekcji bezpieczeństwa całego systemu operacyjnego linii lotniczych, aby zapobiec kolejnym wypadkom” – powiedział Czoi Sang Mok, cytowany przez agencję Reutera.
Wcześniej ministerstwo transportu poinformowało, że przeprowadzi specjalną kontrolę wszystkich 101 samolotów Boeing 737-800 należących do południowokoreańskich linii lotniczych.
Jak podała agencja Yonhap, dotychczas ustalono tożsamość ponad 140 ze 179 ofiar śmiertelnych katastrofy.
Trwa ustalanie przyczyn zdarzenia. Resort transportu podał, że pilot poinformował kontrolę ruchu lotniczego, że samolot zderzył się z ptakiem.
„Jeszcze przed ostatecznymi wynikami prosimy urzędników o przejrzyste ujawnienie dochodzenia w sprawie wypadku i niezwłoczne poinformowanie pogrążonych w żałobie rodzin” – powiedział pełniący obowiązki prezydenta kraju.
W katastrofie samolotu Jeju Air na lotnisku Muan w południowo-zachodniej Korei Południowej zginęło 179 ze 181 osób na pokładzie. Lotnisko ma pozostać zamknięte do środy.
Władze ogłosiły w niedzielę żałobę narodową, która potrwa do soboty.
Aktualizacja - 30.12.2024 0600 UTC: Pilot samolotu Jeju Air informował o zderzeniu z ptakiem
Pilot samolotu Jeju Air, który w niedzielę rozbił się na lotnisku Muan w południowo-zachodniej Korei Południowej, poinformował kontrolę ruchu lotniczego, że samolot zderzył się z ptakiem - podało w poniedziałek południowokoreańskie ministerstwo transportu.
Wcześniej wieża kontroli lotów ostrzegła pilotów przed możliwym uderzeniem ptaka. Według resortu krótko przed katastrofą samolot nadał sygnał mayday, po czym piloci zasygnalizowali zamiar odejścia na drugi krąg.
Ministerstwo transportu poinformowało również, że władze rozważają przeprowadzenie specjalnej kontroli wszystkich 101 samolotów Boeing 737-800, obsługiwanych przez południowokoreańskie linie lotnicze.
W niedzielę w katastrofie samolotu Jeju Air na lotnisku Muan w południowo-zachodniej Korei Południowej zginęło 179 osób. Spośród 181 osób znajdujących się na pokładzie uratowano dwie.
Nagrania z katastrofy wyemitowane przez telewizję YTN pokazały samolot Jeju Air sunący z duża prędkością po pasie startowym, najwyraźniej z zamkniętym podwoziem, i zderzający się czołowo z betonową ścianą na obrzeżach obiektu. Inne lokalne stacje telewizyjne wyemitowały nagrania pokazujące gęste kłęby czarnego dymu wydobywające się z samolotu objętego płomieniami.
Aktualizacja - 29.12.2024 2100 UTC: Biden oferuje Korei Płd. pomoc po katastrofie samolotu
Prezydent Joe Biden oświadczył w niedzielę, że Stany Zjednoczone są gotowe udzielić Korei Południowej wszelkiej niezbędnej pomocy w związku z katastrofą samolotu pasażerskiego w Muan na południowym zachodzie kraju, w której zginęło 179 osób.
„Amerykanów łączy głęboka więź przyjaźni z mieszkańcami Korei Południowej jako bliskimi sojusznikami. Nasze myśli i modlitwy są z osobami poszkodowanymi w tej tragedii. Stany Zjednoczone są gotowe udzielić wszelkiej niezbędnej pomocy” – zaznaczył Biden w oświadczeniu.
Boeing 737-800, który rozbił się w Muan, leciał z Bangkoku. Na pokładzie było 181 osób.
Nagrania z katastrofy wyemitowane przez telewizję YTN pokazały samolot linii Jeju Air sunący z dużą prędkością po pasie startowym, najwyraźniej z zamkniętym podwoziem, i zderzający się czołowo z betonową ścianą poza pasem do lądowania.
Komendant straży pożarnej w Muan Li Dzung Hiun powiedział, że śledczy analizują możliwe przyczyny katastrofy, w tym udział ptaków i warunki pogodowe. Ministerstwo transportu Korei Płd. ogłosiło, że wieża kontroli lotów ostrzegła pilotów samolotu przed możliwym uderzeniem ptaka krótko przed tragedią.
Flightradar24 - lot 7C2216 https://www.flightradar24.com/data/flights/7c2216#3883cda8
METAR RKJB 290500Z 28004KT 240V320 CAVOK 08/M04 Q1026 NOSIG=
METAR RKJB 290400Z 29004KT 240V320 CAVOK 08/M04 Q1027 NOSIG=
METAR RKJB 290300Z 27005KT 220V310 CAVOK 08/M04 Q1028 NOSIG=
METAR RKJB 290200Z 27006KT 230V310 9999 FEW045 07/M04 Q1028 NOSIG=
METAR RKJB 290100Z 21002KT 9999 FEW045 06/M02 Q1028 NOSIG=
METAR RKJB 290000Z 11002KT 9000 FEW045 02/M00 Q1028 NOSIG=
METAR RKJB 282300Z 10004KT 9000 FEW045 M00/M01 Q1027 NOSIG=
METAR RKJB 282200Z 31002KT 9999 SCT045 02/M02 Q1027 NOSIG=
Moment katastrofy samolotu B737 JEJU Air na lotnisku MUAN International
B737-800 (HL8088) został wyprodukowany w 2009 r. i zarejestrowany dla linii Jeju Air w 2017 r.
Tanie linie lotnicze (LCC) Jeju Air obsługują łącznie 41 samolotów B737 (jeden typ), łącząc loty pasażerskie i cargo.
B737-800 jest używany głównie do lotów krótkodystansowych i średniodystansowych.
Oficjalne stanowisko linii JEJU Air (linia opublikowała listę pasażerów - jej nie publikujemy)
Z listy pasażerów wynika, że znacząca liczba pasażerów była obywatelami Korei. Na liście nie dopatrzyliśmy się polsko brzmiących nazwisk.
Date: December 29, 2024
Location: Muan Airport
Flight Number/Route:
- 7C2216 Bangkok-Muan
Crew/Passenger Count:
6 crew members, 175 passengers
Key Details:
Fire caused by a collision at the end of Muan Airport runway
Jeju Air is currently operating under a company-wide emergency response system.
The company has organized support personnel for the bereaved families and will ensure comprehensive assistance for the victims and their families.
Dyrektor generalny Jeju Air Kim Yi-bae ogłosił swoje przeprosiny na głównej stronie internetowej firmy kilka minut temu po katastrofie samolotu 7C2216 na międzynarodowym lotnisku Muan z Bangkoku. Kim mówi: „Niezależnie od przyczyn tego wypadku, czuję się odpowiedzialny jako dyrektor generalny”. Poniżej automatyczne tłumaczenie oświadczenia (zawiera błędy w tłumaczeniu).
Ogłoszenie Jeju Air dla opinii publicznej
Na początek chcielibyśmy pochylić głowy w przeprosinach wobec wszystkich, którym zależy na Jeju Air.
29 grudnia około godziny 9:03 wybuchł pożar podczas lądowania samolotu Bangkok Muan Flight 7C2216 na międzynarodowym lotnisku Muan.
Przede wszystkim chcielibyśmy złożyć najszczersze kondolencje i przeprosiny pasażerom oraz rodzinom pogrążonym w żałobie, które straciły życie w wypadku.
W chwili obecnej trudno ustalić przyczynę wypadku, należy poczekać na oficjalny komunikat odpowiednich organów rządowych, dotyczący śledztwa. Niezależnie od przyczyny wypadku, jako dyrektor generalny czuję się w pełni odpowiedzialny.
Jeju Air dołoży wszelkich starań, aby szybko usunąć wypadek i zapewnić wsparcie rodzinom pasażerów. Ponadto dołożymy wszelkich starań, aby współpracować z rządem w celu ustalenia przyczyny wypadku.
Jeszcze raz modlimy się o spokój dla tych, którzy stracili życie w wypadku, a także składamy najgłębsze przeprosiny rodzinom pogrążonym w żałobie.
29 grudnia 2024 r
Dyrektor generalny Jeju Air Kim Lee-bae
@jejuair.net
Analiza katastrofy przedstawiona przez Internautę blancolirio (YT). Na tym filmie pokazany został efekt compressor stall:
Analiza katastrofy B738 Jeju Airlines
Komentarze