Przejdź do treści
Źródło artykułu

AOPA: Świat samolotów ultralight i klasycznego GA coraz bardzie się do siebie zbliżają

W sierpniu 2022 r., oddział AOPA z Luksemburga zorganizował tour po Europie wizytując organizacje Ultralights oraz MLA. Ten segment lotnictwa ogólnego obejmuje dzisiaj pełnowymiarowe samoloty kompozytowe.

Dzięki złagodzonym wymogom homologacyjnym, UL są one często wyposażone w nowoczesną awionikę, światła, a nawet chowane podwozie, przewyższając tym samym standardy innych samolotów GA. Wszystko to odbija się na ich wadze. Dawniej maksymalna masa (MTOM) ultralekkich samolotów wynosiła 450 kg plus 22,5 kg na spadochronowy system ratunkowy. W lipcu 2018 r. na poziomie europejskim zdecydowano, że państwa członkowskie będą miały możliwość samodzielnego zdefiniowania całej gamy przepisów ULM, z uwzględnieniem własnej specyfiki podejścia do tego zagadnienia.

W ramach tak zwanego porozumienia „opt-out”, Czechy i Niemcy były pierwszymi krajami, które zwróciły się o to do EASA. Stworzyło to zupełnie nową kategorię dla samolotów ultralekkich w klasie 600 kg MTOM, a rosnąca grupa europejskich państw podąża za tym przykładem „game changer”, jednak istnieją znaczne różnice między poszczególnymi inicjatywami legislacyjnymi.

Tak więc w większości z nich zmierzamy w kierunku 600kg MTOM UL (625kg ze spadochronem), ale Francuzi poparli „opt-out” do masy 500 kg MTOM, a Niemcy jako pierwsi poparli 600 kg, ale w ramach tych regulacji nie jest tam dozwolone używanie w tych konstrukcjach autopilota, co jest niezrozumiałe. Przepisy rodzą też wiele komplikacji prawnych w przypadku lotów transgranicznych. Przykładowo, czy można wylądować we Francji zarejestrowanym w Niemczech UL o masie 600 kg? Ponadto wiele lotnisk ma ograniczenia, które utrudniają latanie UL. W belgijskim Namur-Temploux możliwość operowania tymi konstrukcjami jest systematycznie odmawiana. Dochodzenie AOPA ujawniło, że wciąż mają tam zastosowanie stare przepisy.

AOPA Luxembourg zorganizowało wizytę, podczas której przedstawiciele organizacji odwiedzili linie produkcyjne wielu innowacyjnych europejskich producentów samolotów i wymienili poglądy z ich użytkownikami. Mieszana delegacja „klasycznych” pilotów prywatnych i pilotów „UL” odwiedziła montownie VL3, Shark i Blackwing. Dla wielu lotników świat UL jest nowym terytorium i widać, że zbliża się do klasycznego GA dzięki wyczynowym statkom powietrznymi. Wysokowydajne UL po prostu przyjemnie latają i mają atrakcyjną cenę, która wynosi od 200 do 350 tys. euro plus VAT za pełną opcję. Za taką kwotę otrzymuje się wysoki stosunek jakości do ceny.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony