Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy lot śmigłowca zasilanego wyłącznie 100% zrównoważonym paliwem lotniczym

Airbus H225 stał się pierwszym w historii śmigłowcem, który wykonał lot zasilany wyłącznie 100% zrównoważonym paliwem lotniczym (SAF), dostarczanym w jego przypadku do obu silników Safran Makila 2.

Udany lot, który poprzedził w listopadzie 2021 roku doświadczalny lot H225 z jednym silnikiem Makila 2 zasilanym SAF, stanowi część serii testów mających pozwolić na zrozumienie wpływu użycia SAF na systemy śmigłowca. Oczekuje się, że badania będą kontynuowane na innych typach śmigłowców oraz silników i rodzajach mieszanek paliwa w celu uzyskania certyfikacji użycia 100% SAF do 2030 roku.

„Lot z SAF zasilającym oba silniki H225 jest ważnym wydarzeniem dla branży śmigłowcowej. Otwiera nowy etap w naszej drodze do certyfikacji użycia 100% SAF przez produkowane przez nas wiropłaty, co oznaczałoby redukcję emisji CO2 przez nasze śmigłowce nawet o 90%”, powiedział Stefan Thome, wiceprezes wykonawczy ds. konstrukcyjnych i główny dyrektor techniczny Airbus Helicopters.

Wykorzystanie SAF jest jednym z pomysłów kierownictwa Airbus Helicopters na ograniczenie emisji CO2 przez śmigłowce o 50% do 2030 roku. Jedną z głównych korzyści płynących ze stosowania nowego paliwa jest to, że pozwala ono statkowi powietrznemu zminimalizować ślad węglowy przy zachowaniu tych samych parametrów lotu.

Według raportu Waypoint 2050 wykorzystanie SAF w lotnictwie może skutkować redukcją o 50-75% netto emisji CO2, planowanych do osiągnięcia do 2050 roku przez branżę transportu lotniczego. Choć produkcja SAF stanowi obecnie zaledwie 0,1% całkowitego wolumenu wytwarzanych paliw lotniczych, oczekuje się, że poziom ten gwałtownie wzrośnie w nadchodzących latach, co pozwoli sprostać zarówno rosnącemu zapotrzebowaniu przez przewoźników, jak i nadchodzącym obowiązkom korzystania z SAF.

W czerwcu 2021 r. Airbus Helicopters powołał Grupę Użytkowników SAF z zamiarem zaangażowania wszystkich interesariuszy w prace nad sposobami przyspieszenia stosowania mieszanki nafty i SAF oraz utorowania drogi do lotów zasilanych w 100% SAF w przyszłości. Wszystkie komercyjne samoloty i śmigłowce Airbusa są obecnie certyfikowane przez władze lotnicze do stosowania 50% mieszanki SAF z naftą lotniczą. Naszym celem jest uzyskanie certyfikacji do stosowania przez komercyjne samoloty i śmigłowce Airbusa paliwa złożonego w 100% z SAF do 2030 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony