Pasażerski Dornier 228 napędzany wodorem po raz pierwszy w powietrzu (film)
19 stycznia, pierwszy lot wykonał wyposażony w wodorowo-elektryczny układ napędowy samolot Dornier 228 firmy ZeroAvia. Spółka zainstalowała oparty na ogniwach paliwowych układ napędowy ZA600 na lewym skrzydle tej 19-miejscowej konstrukcji w miejsce jednego z dwóch silników turbośmigłowych Honeywell TPE331.
Pierwszy lot trwał prawie połowę obecnego limitu wytrzymałości demonstratora technologii wynoszącego 25 minut. W jego ramach statek powietrzny osiągnął wysokość 2000 stóp i prędkość 120 węzłów. ZeroAvia zamierza stopniowo wydłużać czas trwania prób w locie, a ostatnie testy są początkiem kampanii, która ma spowodować, że pierwszy samolot regionalny z tego typu napędem wejdzie do użytku komercyjnego w 2025 r.
Do końca 2023 r. ZeroAvia planuje złożyć wniosek o wydanie certyfikatu typu dla 600-kilowatowego układu napędowego, początkowo w CAA Wielkiej Brytanii. Będzie również zabiegać o dodatkowe certyfikaty obejmujące konwersję każdego określonego typu statku powietrznego.
W dłuższej perspektywie firma ma opracować większy 2,5-megawatowy układ napędowy, dedykowany dla samolotów przewożących do 90 pasażerów. W ramach tego projektu, jeszcze w tym roku ZeroAvia planuje rozpocząć testy naziemne i proces uzyskiwania zatwierdzeń organizacji projektowej i produkcyjnej.
Spółka posiada obecnie zamówienia obejmujące około 1500 systemów napędowych, a wśród linii, które publicznie wyraziły zainteresowanie pozyskaniem do swoich flot samolotów napędzanych wodorem, znalazły się m.in. American Airlines, a także United Airlines i Alaska Air.
Pierwszy lot pasażerskiego Dornier 228 napędzanego wodorem
Komentarze