Pierwszy lot Daher TBM EcoPulse
29 listopada 2023 r., swój pierwszy lot wykonał Daher TBM EcoPulse wyposażony w zestaw 6 silników elektrycznych. Testy w powietrzu trwały 100 minut, podczas którego to czasu załoga przeprowadzała kontrole działania głównych systemów. EcoPulse wyposażony jest w hybrydowy układ napędowy, współpracujący z akumulatorem i turbogeneratorem, który dostarcza moc do silników elektrycznych zamontowanych po trzy na krawędzi natarcia każdego skrzydła.
Aby zasilić wszystkie śmigła, EcoPulse jest wyposażony w akumulator o napięciu 800 V, który może dostarczyć do 350 KW mocy i doładowywać go turbogeneratorem, aby zapewnić, że konstrukcja nie będzie narażona na typowe ograniczenia samolotu zasilanego wyłącznie akumulatorami .
„Potwierdziliśmy dzisiaj, że ten przełomowy układ napędowy działa w locie, co toruje drogę dla bardziej zrównoważonego lotnictwa” – powiedział Eric Dalbiès, wiceprezes firmy Safran ds. strategii i dyrektor ds. technologii. „Wnioski wyciągnięte z nadchodzących testów w locie zostaną uwzględnione w naszym planie działania w zakresie technologii i wzmocnią naszą pozycję lidera w rozwoju przyszłych całkowicie elektrycznych i hybrydowo-elektrycznych systemów napędowych”.
„To kamień milowy dla naszej branży i jesteśmy dumni, że mogliśmy zasilić pierwszy lot demonstratora EcoPulse naszymi nowymi systemami akumulatorów” – powiedziała Sabine Klauke, dyrektor techniczny Airbusa. Aby zmniejszyć emisję dwutlenku węgla z lotnictwa, czy to w przypadku lekkich konstrukcji, dużych samolotów hybrydowo-elektrycznych, czy też statków powietrznych tzw. zaawansowanej mobilności lotniczej, konieczne będą bardziej wydajne akumulatory.
Przygotowania EcoPulse do pierwszego lotu
Komentarze