Przejdź do treści
Port Lotniczy Amsterdam-Schiphol (fot. iaminamsterdam.com)
Źródło artykułu

Nowa technologia ma ograniczyć opóźnienia, poziom emisji i hałasu na lotnisku w Amsterdamie

Holenderski dostawca usług żeglugi powietrznej, Air Traffic Control the Netherlands (LVNL), wdrożył na lotnisku w Amsterdamie (AMS) Intelligent Approach – jedyne na świecie narzędzie time-based arrival spacing (TBS).

System Intelligent Approach opracowany został przez NATS i Leidos UK, a jego zadaniem jest dynamicznie obliczanie optymalnego odstępu czasowego między przylotami na podstawie bieżących danych pogodowych i typu podchodzącego statku powietrznego. Zebrane dane są następnie konwertowane na graficzny znacznik na ekranach radarów ATC, co pomaga poprawić przepustowość pasów startowych lotniska w każdych warunkach pogodowych.

Jednak system jest najbardziej skuteczny podczas silnych przeciwnych wiatrów, kiedy zwiększona separacja pomiędzy samolotami skutkuje zmniejszoną częstotliwością lądowań i opóźnieniami. Intelligent Approach został uruchomiony 26 stycznia 2023 r. po trzech latach współpracy między LVNL, NATS i Leidos UK, przy wsparciu Think Research i ma przyczynić się do poprawy wykorzystania przepustowości pasów startowych, pomagając również zmniejszyć liczbę opóźnionych lotów i poziom emisji CO2.

Jego kolejną zaletą jest możliwość maksymalnego wykorzystania preferencyjnych pasów startowych i ograniczenie w ten sposób poziomu generowanego hałasu. Intelligent Approach to jedyny na rynku dostępny obecnie produkt do separacji podchodzących statków powietrznych. Aktualnie jest on wykorzystywany na trzech lotniskach, Schiphol w Amsterdamie, Heathrow w Londynie ( od 2015 r.) i Toronto Pearson (od 2022 r.).

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony