Przejdź do treści
B738 należący do Malaysia Airlines, fot. FlightGlobal
Źródło artykułu

Nieprawidłowe odczyty prędkości doprowadziły do gwałtownego zniżania B738 Malaysia Airlines

3 kwietnia, B738 należący do Malaysia Airlines (znaki rejestracyjne 9M-MLS) wykonywał lot MH-2664 z Kuala Lumpur do Tawau (Malezja). Samolot znajdował się na FL300 około 200 km na wschód od Kuala Lumpur już nad wybrzeżem Morza Południowochińskiego, gdy autopilot dezaktywował się z powodu niewłaściwych wskazań prędkości. Załoga natychmiast przejęła kontrolę nad samolotem i gwałtownie obniżyła wysokość lotu.

B738 wykonał kontrolowane zniżanie do FL130, gdzie piloci wyrównali poziom lotu. Manewr ten zajął 15 min przy średniej prędkość zniżania 1130 fpm. Następnie samolot zawrócił do Kuala Lumpur, gdzie bezpieczne wylądował ok 2 godziny po wylocie. Pasażerowie przesiedli się do zastępczego B738, który dotarł do Tawau z około 4,5 godzinnym opóźnieniem.

Przewoźnik początkowo ogłosił, że samolot miał „problem techniczny połączony ze złą pogodą na trasie”. W oświadczeniu z dnia 10 kwietnia 2022 r. Urząd Lotnictwa Cywilnego Malezji poinformował jednak, że CVR i FDR statku powietrznego zostały zabezpieczone i przeanalizowane i  na podstawie uzyskanych danych, stwierdzono awarię systemu statycznego Pitota. Usterka spowodowała błędne wskazania prędkości i rozłączenie się autopilota.

Załoga zareagowała prawidłowo natychmiast opuszczając nos samolotu, ale spowodowało to niekomfortowe odczucia dla pasażerów, co jeszcze zostało spotęgowane przez niekorzystne warunki atmosferyczne. Samolot, który brał udział w zdarzeniu, został uziemiony w oczekiwaniu na przegląd techników Boeinga.

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony