Niedobory paliwa uderzają w europejski rynek lotnictwa biznesowego
W Europie problemem stała się zmniejszona dostępność paliwa jet-A. Operatorzy czarterowi odczuwają konsekwencje braku kierowców cystern i inne wyzwania logistyczne spowodowane nie tylko obecną wojną na Ukrainie, ale także powiązaniami z Brexitem i brakiem siły roboczej na terenie Unii Europejskiej i Wielkiej Brytanii.
W wywiadzie Bernhard Fragner, prezes i założyciel GlobeAir, opowiedział o wyzwaniach, z jakimi jego firma musiała się zmierzyć w ciągu ostatnich tygodni, gdy w Europie zaczął rosnąć popyt na letnie podróże czarterowe. „Jesteśmy dopiero na początku tej kaskady” – podkreślał. GlobeAir jest dostawcą usług czarterowych w Europie i posiada główną bazę w Hörsching w Austrii oraz kolejne w Wielkiej Brytanii, Francji i krajach UE.
W ostatnich tygodniach piloci GlobeAir informowali o poważnych wyzwaniach związanych z dostępem do paliwa Jet-A, które jest wymagane do zrealizowania zaplanowanych lotów. „Problemem są kierowcy cystern”, powiedział Fragner, „i to naprawdę jest duży kłopot w Wielkiej Brytanii, ponieważ wielu zawodowych kierowców pochodziło z Ukrainy”. Ponadto Fragner zwrócił uwagę, że z powodu niskich płac wielu z nich wycofuje się z rynku.
Brak pełnej dostępności paliwa początkowo pojawił się na mniejszych lotniskach w Wielkiej Brytanii, szczególnie na północy, ale potem też w międzynarodowych portach lotniczych, takich jak Manchester, powiedział. Zespół Fragnera akcentuje również problemy na południu Francji i spodziewa się, że wkrótce pojawią się też one we Włoszech. „Jesteśmy dopiero na początku sezonu turystycznego, który będzie bardzo wymagający”, dodał. Przewiduje się, że wraz z nadejściem lata sytuacja ulegnie dalszemu pogorszeniu.
Komentarze