Przejdź do treści
Źródło artykułu

Natilus łączy siły ze SpiceJet, aby wprowadzić na rynek indyjski samoloty o konstrukcji typu blended-wing

Amerykański startup Natilus i SpiceJet nawiązały partnerstwo, aby pomóc we wprowadzeniu na rynek indyjski samolotów o konstrukcji blended-wing (BWB). 

17 grudnia 2025 roku obie firmy potwierdziły, że amerykański producent samolotów wejdzie na indyjski rynek lotniczy jako nowo utworzona spółka zależna o nazwie Natilus India.

Na mocy umowy SpiceJet pomoże Natilusowi w uzyskaniu certyfikacji w Indiach. Po jej uzyskaniu przewoźnik planuje zamówić 100 samolotów Horizon o konstrukcji blended-wing.

„Zgodnie z naszym zobowiązaniem do wspierania innowacji i zrównoważonego rozwoju w lotnictwie, SpiceJet z dumą wspiera Natilus w rozwoju tego samolotu nowej generacji. Po uzyskaniu certyfikacji, HORIZON, dzięki swojej wydajności i kompatybilności z istniejącą infrastrukturą lotniskową, może stanowić mocne uzupełnienie naszej przyszłej floty” – powiedział Ajay Singh, prezes i dyrektor zarządzający SpiceJet.

Komunikat prasowy opublikowany przez obu partnerów podkreśla, że ​​indyjscy przewoźnicy będą potrzebować do 2040 r. ponad 2200 nowych samolotów.

(fot. Natilus)

Natilus ubiega się obecnie o certyfikację Horizon zgodnie z Part 25 przez Federalną Administrację Lotnictwa USA (FAA) i współpracuje z Indyjską Dyrekcją Generalną Lotnictwa Cywilnego (DGCA) w celu uzyskania certyfikacji w Indiach.

Oprócz Horizon, Natilus rozwija również koncepcję samolotu cargo Kona, który również wykorzystuje konstrukcję skrzydła mieszanego.

„Jako linia lotnicza będąca liderem we wdrażaniu innowacji technologicznych, SpiceJet jest idealnym klientem dla HORIZON, ponieważ dążymy do zaspokojenia potrzeb niedostatecznie obsługiwanego rynku indyjskiego” – powiedział prezes Natilus, Aleksiej Matjuszew. „Dzięki naszej nowej spółce zależnej z niecierpliwością oczekujemy na współpracę z czołowymi indyjskimi producentami OEM i dostarczanie innowacyjnych samolotów cenionym klientom, takim jak SpiceJet”.

Samolot pasażerski Natilus o konstrukcji skrzydeł typu blended-wing pomieści 240 pasażerów i według doniesień „zapewni o 40% więcej przestrzeni w kabinie, jednocześnie redukując koszty paliwa o 30%, emisję dwutlenku węgla o 50% i koszty operacyjne o 50%”.

Oczekuje się, że Horizon wejdzie na rynek na początku lat 30. XXI wieku. Obecny portfel zamówień firmy obejmuje ponad 570 samolotów o wartości 8,7 miliarda dolarów.

Na początku tego roku Natilus zaprezentował dwa możliwe projekty kabin: o dużej gęstości dla 196 pasażerów (40 miejsc w klasie pierwszej z odstępem między fotelami 38 cali, 48 miejsc w klasie ekonomicznej+ z odstępem między fotelami 34 cale i 108 miejsc w klasie ekonomicznej z odstępem między fotelami 31 cali) oraz o mniejszej gęstości dla 164 pasażerów.

Natilus India będzie miał siedzibę w Bombaju, a na jego czele stanie Ravi Bhatia, nowy dyrektor regionalny dewelopera.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony