Najnowszy projekt X-Plane firmy Aurora nabiera tempa
Aurora Flight Sciences, firma należąca do Boeinga, zakończyła prace nad projektem koncepcyjnym eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL) dla Pentagonu i przechodzi do następnej fazy projektu.
Samolot jest opracowywany na potrzeby programu Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA) o nazwie Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT), którego „celem jest zaprojektowanie, zbudowanie i lot samolotem X w celu zademonstrowania kluczowych technologii i zintegrowanych koncepcji.”
Koncepcja Aurory to demonstrator o niskim oporze powietrza, złożony z fan-in-wing, który łączy w sobie platformę i zwinność pionowego startu i lądowania (VTOL) z niespotykaną dotąd prędkością. Podejście zespołu ma na celu skierowanie programu na ścieżkę rozwoju i wykazanie zdolności zmieniającej reguły gry w zakresie mobilności powietrznej i misji Sił Operacji Specjalnych (SOF).
Nowe wizualizacje demonstratora fan-in-wing (FIW) ukazują trzy wentylatory podnoszące i bardziej wyrafinowaną, kompozytową obudowę oraz kokpit bezzałogowca. Wybór trzech wentylatorów dźwigowych odzwierciedla strategię zespołu mającą na celu uproszczenie demonstratora i usprawnienie jego drogi do testu w locie. Aby sprostać przyszłym wymaganiom samolotów, technologię FIW można skalować do czterech lub większej liczby wentylatorów nośnych, co może odblokować możliwości dla przyszłej rodziny systemów.
Koncepcja Aurory została zaprojektowana tak, aby spełnić lub przekroczyć ambitne cele programu wyznaczone przez DARPA. Na przykład platforma z mieszanym korpusem skrzydła może osiągnąć prędkość przelotową 450 węzłów, a wbudowane wentylatory umożliwiają płynne przejście z lotu pionowego do poziomego. Projekt wykorzystuje również istniejące rozwiązania silnika, skracając ryzyko rozwoju i ramy czasowe. Oprócz VTOL, samolot może wykonywać krótki start i lądowanie pionowe (STOVL), super krótki start i lądowanie (SSTOL) oraz konwencjonalny start i lądowanie.
Zespoły Vertical Lift Aurory i Boeinga łączą ponad 30-letnie doświadczenie w tworzeniu nowatorskich platform pionowego startu i lądowania (VTOL) ze sprawdzonym procesem dojrzewania technologii. Zespół szacuje, że zakończenie wstępnego projektu dla programu SPRINT zajmie około 12 miesięcy, a pierwszy lot ma nastąpić za 36 miesięcy.
Komentarze