Przejdź do treści
Źródło artykułu

Najnowszy projekt X-Plane firmy Aurora nabiera tempa

Aurora Flight Sciences, firma należąca do Boeinga, zakończyła prace nad projektem koncepcyjnym eksperymentalnego samolotu pionowego startu i lądowania (VTOL) dla Pentagonu i przechodzi do następnej fazy projektu. 

Samolot jest opracowywany na potrzeby programu Agencji Zaawansowanych Projektów Badawczych Obrony (DARPA) o nazwie Speed and Runway Independent Technologies (SPRINT), którego „celem jest zaprojektowanie, zbudowanie i lot samolotem X w celu zademonstrowania kluczowych technologii i zintegrowanych koncepcji.”

Koncepcja Aurory to demonstrator o niskim oporze powietrza, złożony z fan-in-wing, który łączy w sobie platformę i zwinność pionowego startu i lądowania (VTOL) z niespotykaną dotąd prędkością. Podejście zespołu ma na celu skierowanie programu na ścieżkę rozwoju i wykazanie zdolności zmieniającej reguły gry w zakresie mobilności powietrznej i misji Sił Operacji Specjalnych (SOF).

Nowe wizualizacje demonstratora fan-in-wing (FIW) ukazują trzy wentylatory podnoszące i bardziej wyrafinowaną, kompozytową obudowę oraz kokpit bezzałogowca. Wybór trzech wentylatorów dźwigowych odzwierciedla strategię zespołu mającą na celu uproszczenie demonstratora i usprawnienie jego drogi do testu w locie. Aby sprostać przyszłym wymaganiom samolotów, technologię FIW można skalować do czterech lub większej liczby wentylatorów nośnych, co może odblokować możliwości dla przyszłej rodziny systemów. 

X-Plane firmy Aurora z otwartymi osłonami wbudowanych wentylatorów wyciągowych (fot. Aurora Flight Sciences)

Koncepcja Aurory została zaprojektowana tak, aby spełnić lub przekroczyć ambitne cele programu wyznaczone przez DARPA. Na przykład platforma z mieszanym korpusem skrzydła może osiągnąć prędkość przelotową 450 węzłów, a wbudowane wentylatory umożliwiają płynne przejście z lotu pionowego do poziomego. Projekt wykorzystuje również istniejące rozwiązania silnika, skracając ryzyko rozwoju i ramy czasowe. Oprócz VTOL, samolot może wykonywać krótki start i lądowanie pionowe (STOVL), super krótki start i lądowanie (SSTOL) oraz konwencjonalny start i lądowanie.

Zespoły Vertical Lift Aurory i Boeinga łączą ponad 30-letnie doświadczenie w tworzeniu nowatorskich platform pionowego startu i lądowania (VTOL) ze sprawdzonym procesem dojrzewania technologii. Zespół szacuje, że zakończenie wstępnego projektu dla programu SPRINT zajmie około 12 miesięcy, a pierwszy lot ma nastąpić za 36 miesięcy.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony