Przejdź do treści
Źródło artykułu

Naddźwiękowy Boeing 2702 – dlaczego program został skasowany?

Program naddźwiękowego samolotu pasażerskiego Boeinga został zarzucony w 1971 r., po tym jak koncern przekazał już na jego rozwój miliardy dolarów. Boeing 2707 Super Sonic Transport (SST) był odpowiedzią Stanów Zjednoczonych na europejskiego Concorde. Producent zaprojektował go tak, aby był większy, latał dalej i miał większą pojemność niż jego odpowiednik ze Starego Kontynentu.

Jednak rozwój 2702 został skasowany zanim ukończono dwa prototypy samolotu. Biorąc pod uwagę późniejsze zmagania Concorde'a i jego wycofanie z eksploatacji na początku XXI wieku, firma może mieć poczucie, że uniknęła problemów. Jednak w obliczu powrotu lotów naddźwiękowych w ciągu następnej dekady, wiele osób zastanawia się, co by się stało, gdyby Boeing 2707 trafił jednak na rynek. 

W sumie amerykański producent miał nadzieję, że model 2707 będzie mógł zabrać na pokład 292 pasażerów w dwóch klasach – 28 w pierwszej klasie i 264 w ekonomicznej. Co więcej, cztery silniki turboodrzutowe General Electric GE4/J5P o ciągu 63 200 funtów/f (281 kN) miały mieć możliwość rozpędzić samolot do prędkości 2,7 Macha. Jego zasięg szacowano na około 6,4 tys. km, czyli 3500 NM. 

Perspektywa naddźwiękowych podróży komercyjnych była modna w latach pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku. Boeing pracował nad kilkoma projektami SST na małą skalę od 1952 r., jednak w 1962 r. po formalnym ogłoszeniu projektu Concorde pojawiły się obawy, że amerykański producent samolotów pozostanie w tyle. 

Dyrektor Federalnej Administracji Lotniczej USA (FAA) Najeeb Halaby napisał wtedy list do prezydenta Kennedy'ego, w którym stwierdził, że jeśli Stany Zjednoczone nie zwiększą natychmiast wysiłków w zakresie opracowania Super Sonic Transport, to USA stracą 50 tys. miejsc pracy, 4 mld dolarów dochodu i 3 mld dolarów kapitału, ponieważ lokalni przewoźnicy będą składali zamówienia u zagranicznych producentów. 

Boeing 2707

Dlatego kilka amerykańskich firm, w tym Boeing, Lockheed i North American Aviation, przedstawiło projekty konkurencyjnych do Concorda konstrukcji. W 1967 poinformowano, że zwyciężył projekt Boeinga, który wtedy nosił nazwę Model 733-390. Po tym osiągnięciu koncern zmienił ją na 7207. Dwa lata później 26 przewoźników złożyło zamówienia na 122 Boeingi SST. Zainteresowanie wyraziły takie linie jak Alitalia, Delta Air Lines, Iberia i KLM. 

W tym okresie zasoby Boeinga były dzielone na różne przełomowe projekty, jednak pomimo tego, większy nacisk położono na projekt naddźwiękowej konstrukcji. Aby pokazać, jak ambitne było to przedsięwzięcie, należy sobie uświadomić, że w tamtym czasie Boeing projektował także model 747, a 737 właśnie wchodził do służby. 

Jednak w 1971 roku rząd USA zakończył wsparcie finansowe modelu SST, co wymusiło jego skasowanie. W tym momencie Boeing posiadał 115 zamówień od 25 operatorów. Z kolei Concorde miał wtedy 74 zamówienia od 16 linii lotniczych, ostatecznie zbierając ich ponad 100. Lombardi twierdzi, że to światowy kryzys gospodarczy wymusił porzucenie projektu, a zmiana okoliczności sprawiła, że wprowadzenie na rynek naddźwiękowego odrzutowca stało się nieefektywne. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony