Przejdź do treści
Źródło artykułu

Mitnija zbuduje nowy terminal odlotów pasażerów na lotnisku w Wilnie

Mitnija, jedna z największych firm budowlanych na Litwie, wygrała przetarg publiczny o wartości prawie 25 mln euro i wybuduje terminal odlotów pasażerów na lotnisku w Wilnie o powierzchni 14 400 m². Przebuduje również przestrzeń dostępu do lotniska o powierzchni 34 tys. m². Po zakończeniu budowy nowy terminal mógłby przyjmować pasażerów już w 2022 roku.

W północnej części lotniska, pomiędzy nowym terminalem VIP z centrum konferencyjnym a starym terminalem, powstanie nowy moduł terminala odlotów pasażerskich klasy A ++. Wraz z budową nowego terminalu pasażerskiego całkowita powierzchnia terminali na lotnisku w Wilnie wzrośnie o jedną trzecią, a przepustowość pasażerów wzrośnie ponad dwukrotnie, z obecnych 900 do 2400 pasażerów na godzinę.

Nowy terminal będzie miał dwa piętra. Na parterze zlokalizowane będą odprawy pasażerów oraz przestrzenie ogólnodostępne, kawiarnie, biura lotnicze. Na drugim piętrze zaplanowano strefę kontroli bezpieczeństwa oraz bramkę wyjściową dla pasażerów Schengen.

Budynek będzie również wyposażony w niezbędne przestrzenie techniczne – kontrolę i sortowanie bagażu, instalacje inżynieryjne. Nowy terminal pasażerski połączony będzie z nowyą przestronną galerią, która zapewni wygodną komunikację między terminalami.

 
(fot. vilnius-airport.lt)

„Wchodzimy w jedną z najważniejszych faz tego czteroletniego projektu. Szczegółowe planowanie prac i potrzeb trwało kilka lat. Projekt jest niezbędny do zwiększenia przepustowości lotniska w Wilnie i nabiera jeszcze większego znaczenia w celu dostosowania się w przyszłości do nowej rzeczywistości, która jest podyktowana wyzwaniami pandemii. Jego wdrożenie sprawi, że jeszcze skuteczniej będzie utrzymywać fizyczną odległość między pasażerami. Ta udana realizacja wymaga nie tylko nowoczesnej większej przestrzeni, ale także rozwiązań technologicznych w jej obrębie. Dlatego w nowym terminalu zobaczymy znacznie nowocześniejszą infrastrukturę zapewniającą komfort pasażerom, bardziej zautomatyzowane rozwiązania, usługi samoobsługowe” – mówi Dainius Čiuplys, szef lotniska w Wilnie.

Według Dainiusa Čiuplisa inwestycje w nowy terminal mają zwrócić się za 10-15 lat. Prawdziwa praca, przygotowanie terenu pod nowy budynek powinno rozpocząć się w najbliższej przyszłości. Podczas wszystkich zaplanowanych prac lotnisko będzie działać w trybie normalnym.

 
(fot. vilnius-airport.lt)

Julius Gendvilis, prezes Mitnija, twierdzi, że zlecenie na budowę nowego terminalu lotniska w Wilnie jest oceną doświadczeń firmy w realizacji złożonych projektów infrastruktury publicznej.

„Zbudowaliśmy Kowieńskie Kliniki Litewskiego Uniwersytetu Nauk o Zdrowiu, Narodowe Centrum Nauk Fizyczno-Technologicznych, Ośrodek Szkolenia Sportowców w Druskiennikach, uczestniczyliśmy w projekcie Rail Baltica, odnowiliśmy i zmodernizowaliśmy infrastrukturę litewskich i łotewskich baz powietrznych zgodnie z rozkazami Departamentu Obrony NATO i USA oraz a także inne obiekty. Nie mam wątpliwości, że nowy terminal na międzynarodowym lotnisku w Wilnie zbudujemy wysokiej jakości, terminowo i po uzgodnionej cenie”.

Andrius Drizga, kierownik projektu Mitnija, twierdzi, że wraz z budową nowego terminalu firma przeprojektuje również dostęp do terminalu.

 
(fot. vilnius-airport.lt)

„Ta praca będzie największym wyzwaniem dla naszego zespołu. Za trzy miesiące będziemy musieli wyremontować 34 000 m kwadratowych dojazdów do lotniska w Wilnie - w celu przebudowy sieci inżynieryjnych, całkowitej reorganizacji parkingu i systemu transportowego, montażu dachów. W ten sposób stworzymy nową, znacznie bardziej przepustową infrastrukturę transportową przed lotniskiem w Wilnie. Wiemy już, że będziemy planować te prace z dokładnością co do godziny, a budowa prawdopodobnie będzie się odbywać 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu”.

Budując nowy terminal na lotnisku w Wilnie, Mitnija zadba o to, aby prace budowlane nie wpływały na pracę lotniska, zapewniały bezpieczeństwo i komfort pasażerów i pracowników. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na efektywność energetyczną, zrównoważony rozwój i wymogi środowiskowe. Budynek nowego terminalu będzie spełniał wysokie wymagania w zakresie efektywności energetycznej A ++, Mitnija wykona prace budowlane zgodnie ze standardem BREEAM - budynek zostanie oceniony jako „dobry”.

W przetargu na budowę nowego terminalu odlotów na lotnisku w Wilnie wzięło udział i złożyło oferty siedem firm.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony