Przejdź do treści
Źródło artykułu

MH-139A Grey Wolf wchodzi do niskoseryjnej produkcji

W dniu 3 marca Siły Powietrzne USA podjęły decyzję w sprawie Milestone C, która rozpoczyna niskonakładową produkcję śmigłowca MH-139 "Grey Wolf". Następnie Boeing i Leonardo ogłosiły kontrakt na dostawę pierwszych trzynastu (13) śmigłowców. Rozpoczęcie tej produkcji pozwoli na wyprodukowanie pierwszych śmigłowców operacyjnych, które zastąpią obecną flotę śmigłowców UH-1N "Huey" należących do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych, a ich pierwsze dostawy przewidziane są na rok 2024.

Grey Wolf jest śmigłowcem wielozadaniowym – opartym na sprawdzonej platformie podwójnego zastosowania Leonardo AW139 – zaprojektowanym do ochrony międzykontynentalnych pocisków balistycznych oraz transportu urzędników państwowych i sił bezpieczeństwa USA. Jest on oparty na sprawdzonym śmigłowcu AW139, którego ponad 1130 egzemplarzy jest obecnie w eksploatacji na całym świecie.

"Ta decyzja jest ważnym krokiem w kierunku wprowadzenia MH-139A do eksploatacji i zapewnienia Siłom Powietrznym USA dodatkowego zabezpieczenia wyrzutni pocisków na dziesięciolecia" – powiedział Azeem Khan, dyrektor programu MH-139 w Boeingu. "Dokładamy wszelkich starań, aby rozpocząć dostawy w przyszłym roku".

"Moi koledzy z zespołu w Leonardo, wraz z naszymi partnerami z Boeinga, niezmiennie będą kontynuować nasze partnerstwo i są w pełni zaangażowani w zapewnienie sukcesu floty" – powiedział Clyde Woltman, Prezes Leonardo Helicopters US.

Siła MH-139A leży we wspólnych wysiłkach Leonardo jako producenta oryginalnego sprzętu oraz Boeinga, jako głównego wykonawcy odpowiedzialnego za militaryzację i wsparcie. Leonardo produkuje wielozadaniowe cywilne śmigłowce w swoim zakładzie w północno-wschodniej Filadelfii, podczas gdy Boeing jest odpowiedzialny za zaopatrzenie i montaż sprzętu wojskowego oraz wsparcie po dostawie śmigłowca. Zamawiając sprawdzony śmigłowiec AW139 zintegrowany z zaawansowaną technologią Boeinga, Siły Powietrzne USA mają pewność, że dysponują najlepszym śmigłowcem do realizacji swoich krytycznych zadań.

Zwiększone możliwości MH-139A pozwalają mu wykonywać misje szybciej, ciszej i efektywniej. Dzięki zwiększeniu prędkości i zasięgu o 50% oraz zwiększeniu maksymalnej masy o 5000 funtów, śmigłowiec jest dobrze przygotowany do realizacji misji Sił Powietrznych polegającej na ochronie międzykontynentalnych pocisków balistycznych (ICBM) w całych Stanach Zjednoczonych.

Zespół Boeing-Leonardo otrzymał we wrześniu 2018 r. kontrakt o wartości 2,4 mld USD na 84 śmigłowce, systemy szkoleniowe i powiązany sprzęt pomocniczy. W sierpniu 2022 r. Siły Powietrzne USA odebrały pierwsze cztery śmigłowce, które są obecnie wykorzystywane do dodatkowych testów rozwojowych i wstępnych testów operacyjnych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony