Lotnisko Londyn-Heathrow: Zielone światło dla budowy trzeciega pasa startowego
Kanclerz skarbu Wielkiej Brytanii Rachel Reeves zatwierdziła budowę trzeciego pasa startowego na lotnisku Londyn-Heathrow (LHR). W przemówieniu wygłoszonym 29 stycznia 2025 r., wbrew zaciekłemu sprzeciwowi grup ekologicznych, Reeves w końcu ogłosiła, że w misji rządu wzrostu gospodarczego Wielkiej Brytanii trzeci pas startowy na lotnisku Heathrow będzie znaczącym katalizatorem.
Reeves rozpoczęła swoje przemówienie w Siemens Healthineers w Oksfordzie, mówiąc, że „wzrost gospodarczy jest najważniejszą misją rządu”, a następnie przedstawiła plany budowy nowego pasa startowego na największym lotnisku w Wielkiej Brytanii.
Reeves powiedziała, że decyzja w sprawie inwestycji pasa startowego na lotnisku Heathrow została „opóźniona, pominięta i odrzucona”, ale argumenty za nowym rozwojem są „silniejsze niż kiedykolwiek”.
Po ogłoszeniu szeregu inwestycji w Wielkiej Brytanii Reeves potwierdziła, że rząd popiera teraz nowy pas startowy i z zadowoleniem przyjmuje propozycje dotyczące rozwoju, który będzie finansowany prywatnie.
"Mogę dziś potwierdzić, że ten rząd popiera budowę trzeciego pasa startowego na lotnisku Heathrow i zaprasza do składania propozycji do lata. Następnie przeprowadzimy pełną ocenę za pośrednictwem krajowego oświadczenia dotyczącego polityki lotniska. Zapewni to, że projekt będzie opłacalny, a naszym jasnym oczekiwaniem jest, że wszelkie koszty związane z usługami transportowymi zostaną sfinansowane ze środków prywatnych. Zapewni to, że trzeci pas startowy zostanie dostarczony zgodnie z naszymi celami prawnymi, środowiskowymi i klimatycznymi" – powiedziała Reeves.
Reeves ogłosiła również, że rząd zainwestuje 63 mln funtów (78 milionów dolarów) w rozwój zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF), aby „zapewnić bardziej ekologiczne paliwo sektorowi lotniczemu i pomóc zmniejszyć ogólny wpływ lotnictwa na środowisko”.
Od czasu, gdy w lipcu 2024 r. nowy rząd Partii Pracy został wybrany do władzy, uczynił wzrost gospodarczy kluczowym filarem swojego planu poprawy codziennego życia i standardów życia brytyjskiego społeczeństwa.
W ostatnich latach gospodarka Wielkiej Brytanii uległa stagnacji po kryzysie kosztów utrzymania, w wyniku którego rachunki osiągnęły rekordowe poziomy, a inflacja wzrosła do 11,1%.
Rząd Wielkiej Brytanii próbował złagodzić obawy dotyczące szkód, jakie może spowodować nowy pas startowy, opowiadając się za ciągłym wprowadzaniem zrównoważonego paliwa lotniczego i rozwojem samolotów elektrycznych i wodorowych.
Jednak strona internetowa Carbon Brief stwierdziła, że wszelkie propozycje zrekompensowania szkód węglowych spowodowanych przez trzeci pas startowy wymagałyby lasu dwa razy większego od Londynu.
Według władz lotniska Heathrow, propozycja budowy trzeciego pasa startowego „stworzyłaby dziesiątki tysięcy miejsc pracy i miliardy dolarów korzyści ekonomicznych dla Wielkiej Brytanii”.
Lotnisko Heathrow wcześniej przedstawiło plany budowy nowego pasa startowego, który ma być usytuowany na północny zachód od dwóch istniejących, z kilkoma nowymi obiektami zarówno na lotnisku, jak i poza nim.
Oprócz budowy nowego terminala, nowy rozwój zwiększyłby przepustowość o dodatkowe 260 000 lotów rocznie.
W odpowiedzi na ogłoszenie rządu, dyrektor generalny Heathrow Thomas Woldbye powiedział: "Trzeci pas startowy i infrastruktura, która się z nim wiąże, uwolniłyby miliardy funtów prywatnych pieniędzy, aby pobudzić brytyjski łańcuch dostaw podczas budowy. Po wybudowaniu stworzyłby miejsca pracy i napędzałby handel, turystykę i inwestycje zagraniczne do każdej części kraju. Dałby również liniom lotniczym i pasażerom konkurencyjne, odporne lotnisko węzłowe, którego oczekują, jednocześnie umieszczając Wielką Brytanię na mapie w sercu światowej gospodarki".
Dodał: "To jest śmiała, odpowiedzialna wizja, której Wielka Brytania potrzebuje, aby prosperować w XXI wieku, i dziękuję rządowi i kanclerzowi za ich przywództwo. Dało nam to pewność, aby potwierdzić nasze stałe wsparcie dla rozbudowy Heathrow. Aby projekt został pomyślnie zrealizowany w szybkim tempie, konieczna jest zmiana polityki – szczególnie w zakresie niezbędnej modernizacji przestrzeni powietrznej i dostosowania modelu regulacyjnego do celu".
Obecnie Heathrow jest ograniczone do 480 000 lotów rocznie, więc inwestycja w pas startowy zwiększy tę wartość do 720 000 lotów rocznie.
Prawdopodobnie minie kilka lat, zanim ta inwestycje powstanie, ponieważ propozycja ta będzie przedmiotem kontroli ze strony lokalnych organów planowania i prób zatrzymania procesu w brytyjskich sądach.
Komentarze