Przejdź do treści
Źródło artykułu

Londyn-Heathrow chce podnieść opłaty lotniskowe

Latanie do i z największego portu lotniczego Wielkiej Brytanii może znów podrożeć. Lotnisko Londyn-Heathrow chce podnieść opłaty, aby móc sfinansować koszty modernizacji infrastruktury, w tym budowy trzeciej drogi startowej. Koszty samego planowania długo oczekiwanej inwestycji dochodzą do jednego miliarda funtów brytyjskich.

Londyn-Heathrow już jest uznawany za jeden z najdroższych portów lotniczych, a wszystko wskazuje, że taryfikator opłat może zostać wkrótce znów zaktualizowany in minus linii lotniczych, czyli de facto pasażerów. Angielskie lotnisko pobiera średnią opłatę w wysokości 28 funtów i 46 pensów, lobbując za jej podniesieniem do 33 funtów i 26 pensów w 2027 roku. Przewoźnicy wyrażają kategoryczny sprzeciw aktualizacji cennika, wskazując na znaczny wzrost kosztów operacyjnych (która i tak ponoszą podróżni poprzez wzrost cen biletów; nie czynią tego przewoźnicy z zysków).

Motywacją dla wzrostu opłat lotniskowych – jak informuje dziennik „The Times” – jest znaczny wzrost kosztów modernizacji największego portu lotniczego w Europie (które w roku 2024 zdołało obsłużyć 83,9 miliona pasażerów), w tym planowania kluczowej inwestycji. Brytyjski dziennik społeczno-polityczny wskazuje, że koszty planowania wyczekiwanej trzeciej drogi startowej szacuje się obecnie na około 820 milionów funtów brytyjskich, a lotnisko zwróciło się o pozwolenie na zwrot kosztów poprzez wyższe opłaty pasażerskie. Opłaty pasażerskie na Heathrow są regulowane przez brytyjski Urząd Lotnictwa Cywilnego. Chociaż istnieją inne europejskie lotniska z wyższymi opłatami pasażerskimi (są to m.in. Frankfurt i Monachium), to port Londyn-Heathrow jest często określany mianem najdroższego lotniska na świecie.

Po „odzyskaniu” 500 milionów funtów brytyjskich związanych z kosztami planowania nowej drogi startowej poprzez ostatniej podniesienie opłat pasażerskich, lotnisko stara się teraz uzyskać od linii lotniczych (pasażerów) dodatkowe 320 milionów funtów brytyjskich, które mają być „potrzebne” do sfinalizowania procesu uzyskania pozwolenia na budowę trzeciej drogi startowej.

Cały artykuł czytaj na stronie: https://www.rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony