Królewskie Siły Powietrzne Tajlandii zamawiają najnowszą generację Airbus A330 MRTT+
Królewskie Siły Powietrzne Tajlandii (RTAF) zamówiły samolot Airbus A330 Multi Role Tanker Transport Plus (MRTT+). Ta wersja, oparta na A330neo, stanowi rozwinięcie sprawdzonego w działaniach bojowych samolotu do tankowania w powietrzu i transportu A330 MRTT. Zostanie wyposażona zarówno w system wężowy (hose-and-drogue), jak i wysięgnik (boom) do tankowania w locie. W skład wyposażenia wejdzie także zestaw medyczny Airbus Medical Evacuation oraz konfiguracja kabiny VVIP.
Samolot wejdzie do procesu konwersji wojskowej w Centrum A330 MRTT w Getafe w Hiszpanii w 2026 roku, a ostateczne przekazanie klientowi planowane jest na 2029 rok.
„Wybór A330 MRTT+ przez Tajlandię podkreśla zaufanie do tej platformy, a jednocześnie otwiera drogę do kolejnej generacji efektywności, zdolności operacyjnych i zrównoważonego rozwoju. To naturalna ewolucja A330 MRTT, który stanie się kluczowym elementem działań Królewskich Sił Powietrznych Tajlandii, bazując na sprawdzonych osiągach w ciągu ostatnich lat w służbie u dziewięciu klientów na całym świecie, z łącznym nalotem przekraczającym 340 000 godzin” – powiedział Jean-Brice Dumont, szef działu Air Power w Airbus Defence and Space.
To strategiczne wzmocnienie floty RTAF stanowi istotny krok w budowaniu zdolności obronnych Tajlandii, zwiększając jej gotowość do skutecznego reagowania w sytuacjach kryzysowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa i ochrony Królestwa. Zaawansowane możliwości A330 MRTT+ będą kluczowe dla ochrony suwerenności Tajlandii, realizacji misji pomocy humanitarnej i reagowania na klęski żywiołowe (HADR), a także wsparcia w ewakuacji medycznej (MEDEVAC).
Zaprezentowany po raz pierwszy na pokazach lotniczych Farnborough w 2024 roku, A330 MRTT+ wprowadza innowacje z samolotu pasażerskiego A330-800, w tym silniki Rolls-Royce Trent 7000, zoptymalizowaną aerodynamikę i zakończenia skrzydeł (wing-tips). Rozwiązania te pozwalają na obniżenie zużycia paliwa o 8% oraz redukcję hałasu. Zwiększona maksymalna masa startowa do 242 ton (wzrost z 233 ton) wydłuża zasięg, zwiększa ilość przekazywanego paliwa i poprawia elastyczność operacyjną.
Przy zachowaniu 95% wspólnych elementów konstrukcyjnych z obecną flotą A330 MRTT, A330 MRTT+ zapewnia spójny proces szkoleniowy oraz dostęp do silnej globalnej sieci serwisowej.
A330 MRTT jest certyfikowany do tankowania ponad 25 typów samolotów. Mając ponad 90% udziału w rynku poza USA, został zamówiony m.in. przez Australię, Kanadę, Francję, wielonarodową flotę NATO MRTT (MMF), Arabię Saudyjską, Singapur, Koreę Południową, Hiszpanię, Zjednoczone Emiraty Arabskie oraz Wielką Brytanię. Do tej pory zamówiono 85 samolotów tego typu dla 11 klientów.
Równolegle z nowym zamówieniem Airbus zacieśni współpracę z Thai Aviation Industries (TAI). Obie firmy podpisały rozszerzone porozumienie (MoU), obejmujące wsparcie serwisowe w Tajlandii dla A330 MRTT+. Rozszerzenie to bazuje na dotychczasowej współpracy w zakresie utrzymania samolotów transportowych C295 w Tajlandii.
Rozszerzone porozumienie stanowi również ważny krok w długoterminowej strategii Airbusa, której celem jest dostosowanie do polityki Królestwa „Make in Thailand”. Dzięki poszerzeniu zakresu działalności TAI o obsługę techniczną i wsparcie eksploatacyjne A330 MRTT+, Airbus wesprze Siły Zbrojne Tajlandii w zwiększaniu samowystarczalności w kluczowych obszarach operacyjnych, a także przyczyni się do rozwoju lokalnych kompetencji.
„Dzięki naszej współpracy z TAI, Airbus zobowiązuje się do przekazywania umiejętności, wiedzy i technologii w celu dalszego rozwoju zdolności przemysłu lotniczego w Tajlandii” – dodał Jean-Brice Dumont. „Rozszerzone porozumienie z TAI gwarantuje, że A330 MRTT+ RTAF będzie serwisowany w kraju, a jednocześnie wzmacnia nasz wkład w ekosystem obronny Tajlandii i rozwój lokalnego przemysłu.”



Komentarze