Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja Bezpieczeństwa EASA w Rzymie

W dniu wczorajszym w Rzymie zakończyła się dwudniowa Konferencja Bezpieczeństwa EASA 2014 pod nazwą „Towards simpler, lighter, better rules for General Aviation”, poświęcona zagadnieniom związanym z obecnymi oraz przyszłymi działaniami w zakresie uproszczenia i poprawienia regulacji prawnych w sektorze General Aviation (GA). Gospodarzem wydarzenia był Włoski Nadzór Lotniczy ENAC. W konferencji uczestniczyli przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Transportu Włoch, władze EASA, w tym Dyrektor Wykonawczy Patryk Ky, a także przedstawiciele nadzorów krajowych, w tym również Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego – Piotr Ołowski, który uczestniczył w jednym z paneli dyskusyjnych. W konferencji również wzięli udział przedstawiciele różnych środowisk lotniczych począwszy od organizacji zaangażowanych w projektowanie, produkcję, szkolenie, obsługę i zarządzanie po kluby, stowarzyszenia i grupy bezpośrednio zaangażowane w działalność biznesową i rekreacyjną sektora GA.

W trakcie dwóch dni konferencji podczas paneli dyskusyjnych, poza wskaźnikami bezpieczeństwa GA, omówiono wiele innych kwestii, m.in. dotyczących zdatności do lotu, wykonywanych operacji, licencjonowania oraz obecnych regulacji prawnych. W trakcie dyskusji podkreślono zmianę stanowiska EASA w kierunku uproszczenia obecnych wymagań. Uczestnicy dyskusji z zadowoleniem przyjęli informację na temat trwających prac nad wdrożeniem uproszczeń określonych w GA Roadmap oraz wyrazili nadzieję na szybsze przeprowadzenie procesów legislacyjnych. Nie zabrakło też krytycznych uwag pod adresem Agencji w zakresie obecnego stanu wymagań, które stworzone zostały dla działalności CAT, a które w wielu wypadkach nie mają przełożenia na działalność małych organizacji oraz w szczególności na indywidualnych użytkowników.

W jednym z paneli dyskusyjnych uczestniczył Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Pan Piotr Ołowski, który przedstawił obecny stan lotnictwa ogólnego w Polsce. Prezes Ołowski wskazał na potrzebę lepszego dostosowania regulacji w odniesieniu do General Aviation, tak by były bardziej efektywne i zrozumiałe. Jednocześnie w trakcie dyskusji zwrócił uwagę na potrzebę stworzenia oddzielnego dokumentu ze zbiorem przepisów tylko dla lotnictwa ogólnego, pozwalającego na szybkie odnalezienie właściwych przepisów w jednym miejscu.

Podczas konferencji przedstawiono również uproszczenia, które na początku roku 2015 zostaną wdrożone dla nieużytkowanych komercyjnie statków powietrznych ELA 1 i ELA 2. Dotyczą one między innymi możliwości deklaracji i akceptacji własnego Programu Obsługi Technicznej przez właścicieli, określenie minimalnego zakresu przeglądu statku powietrznego, wprowadzenie możliwości wykonywana przeglądu zdatności do lotu i wydawania ARC przez organizacje obsługowe w trakcie wykonywania obsługi przeglądu rocznego oraz możliwości opracowania i zatwierdzania Programu obsługi przez organizacje obsługowe.

Następne zmiany do przepisów są w trakcie opracowania lub w procesie konsultacji. Można je znaleźć na stronach EASA pod postacią TORs, NPAs, CRDs i Opinions.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony