Przejdź do treści
Karta lotniska w San Diego, fot. avherald
Źródło artykułu

Kolejne sytuacja kolizyjna na pasie startowym amerykańskiego lotniska

13 sierpnia 2023 r. B737-700 należący do Southwest Airlines (znaki rejestracyjne N7734H) wykonywał lot WN-2493 z San Diego w Kalifornii do San Jose w Kalifornii. Przed startem samolot oczekiwał na drodze kołowania B1. Po chwili od ATC otrzymał polecenie zajęcia pasa 27 i przygotowania się do startu z informacją, że na długiej prostej w odległości 5 NM podchodzi inny samolot.

Statek powietrzny wjechał na pas startowy i zatrzymał się około 470 m za przesuniętym jego progiem. Około 50 sekund przed tym manewrem, wieża zezwoliła pilotom Cessny Citation na lądowanie na tym samym pasie. Około 2:10 minut po tym, jak B737 otrzymał polecenie ustawienia się na pasie 27 i oczekiwania, załoga lądującej Cessny Citation zapytała, czy nadal mają zezwolenie na lądowanie, a w odpowiedzi wieża poleciła Citation wykonać procedurę go around, a następnie załodze B737 opuścić pas startowy drogą kołowania C2 po prawej stronie.

Piloci B737 zapytali o uzasadnienie tej decyzji, a kontroler odpowiedział, że za nimi w odległości 2 NM znajdował się lądujący samolot. B737 zjechał z pasa startowego, a następnie udał się do punktu oczekiwania C1. Z kolei Cessna Citation ustawiła się do kolejnego podejścia i bezpiecznie wylądowała około 14 minut później. B737 odleciał około 10 minut po go around Cessny Citation.

Dane ADS-B wskazują, że podczas odejścia na drugi krąg Cessna Citation znajdowała się już nad pasem startowym około 150 m od jego progu przelatując nad B737 na małej wysokości ok 100 stóp AGL, a następnie zaczęła się ponownie się wznosić.

Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) wszczęła dochodzenie w sprawie zdarzenia i stwierdziła: „Kontroler wcześniej zezwolił pilotom Citation na lądowanie na pasie startowym 27, a następnie poinstruował załogę B737 Southwest, aby wkołowała na ten pas i czekała na instrukcje odlotu. O potencjalnym konflikcie zaalarmował kontrolera zautomatyzowany system nadzoru lotniska".

Metary:
KSAN 112051Z 27009KT 10SM BKN013 23/18 A3001 RMK AO2 SLP161 T02330183 58005=
KSAN 111951Z 27007KT 240V310 10SM BKN013 BKN018 23/18 A3001 RMK AO2 SLP163 T02330183= KSAN 111851Z 25007KT 230V290 10SM BKN011 BKN018 BKN250 22/18 A3002 RMK AO2 SLP166 T02170183=
KSAN 111751Z 22008KT 10SM BKN013 OVC018 22/19 A3002 RMK AO2 SLP166 T02220189 10222 20211 51005=

KSAN 111700Z 22007KT 10SM BKN013 OVC018 22/18 A3003 RMK AO2 T02170183=
KSAN 111651Z 26004KT 10SM OVC016 22/18 A3002 RMK AO2 SLP166 CIG 014V018 T02170183= KSAN 111625Z 27006KT 10SM OVC016 22/18 A3002 RMK AO2 T02170183=
KSAN 111551Z 27005KT 10SM OVC014 22/18 A3002 RMK AO2 SLP164 T02170183=

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony