Przejdź do treści
A321 należący do linii Wizz Air, fot. Airliners
Źródło artykułu

Koleje przejmą pasażerów linii lotniczych

Rosnące ceny biletów lotniczych są szansą dla kolei na odbicie pasażerów. Od początku roku cena paliwa do silników odrzutowych wzrosła o 89 %. Allianz Trade oczekuje, że ceny biletów lotniczych w Europie wzrosną w 2022 roku średnio o 21 %. Nie będzie to koniec podwyżek, bo nowe przepisy dotyczące stosowania w lotnictwie paliwa zrównoważonego (2,5 razy droższego) spowodują dalszą erozję marż: obowiązkowa do 2045 r. mieszanka SAF/kerozyny w proporcji 38%/62% zwiększy koszty paliwa o 57%, wylicza Allianz Trade.

 Na dodatek linie lotnicze nie mają rąk do pracy i ta sytuacja też się nie poprawi. Płace w europejskich liniach lotniczych (pochłonęły 25 % przychodów w roku obrotowym 2019 w porównaniu do 19 % w przypadku paliwa do silników odrzutowych) są wyższe nie tylko ze względu na ich większą niż przeciętnie na świecie liczbę pracowników, ale także dlatego, że minimalne pensje w Europie są wyższe.

To wyjaśnia, dlaczego europejskie linie lotnicze miały najniższą marżę EBITDA w 2020 roku (średnio -44 %, w porównaniu z -20 % dla obu Ameryk i -10 % dla Azji i Bliskiego Wschodu) i dlaczego nadal w 2021 roku redukowały swój personel o kolejne 8 % r/r, pomimo że linie lotnicze w Ameryce Północnej i Południowej zwiększały już wtedy swój personel średnio o 14 % r/r.

Czytaj całość artykułu na stronie www.rp.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony