Przejdź do treści
Źródło artykułu

Inżynierowie Airbusa skończyli montaż pierwszego prototypu "skrzydła przyszłości"

Międzynarodowy program badawczo-rozwojowy firmy Airbus – Wing of Tomorrow – zaowocował właśnie zakończeniem budowy pierwszego pełnowymiarowego prototypu skrzydła – demonstratora, który pomoże w rozwoju technologii skrzydeł nowej generacji.

Ukończenie montażu pierwszego z trzech całkowicie kompozytowych demonstratorów wymagało zastosowania ponad 100 różnych technologii produkcyjnych, co przekłada się na całkowicie nowy system montażu przemysłowego. Technologie te pomogły w ocenie kluczowych wyzwań związanych z automatyzacja „skrzydła przyszłości".

Sabine Klauke, dyrektor techniczna Airbusa, powiedziała, że program "Wing of Tomorrow" wprowadza zupełnie inną metodę montażu skrzydła i jest kluczową częścią firmowego portfolio prac badawczo-rozwojowych, które pomoże ocenić wykonalność przemysłową produkcji skrzydeł w przyszłości.

Międzynarodowy zespół stojący za kierowanym przez Wielką Brytanię programem zajmuje się opracowaniem technologii wysoce efektywnych skrzydeł, w tym zastosowaniem składanej końcówki płata skrzydła. Obok badań nad zrównoważonymi paliwami i napędem wodorowym, właśnie Wing of Tomorrow pokazuje sposób, w jaki sposób Airbus przyczynia się do realizacji ambicji branży lotniczej w zakresie dekarbonizacji. Potwierdza też znaczenie współpracy przemysłowej prowadzonej na dużą skalę w realizacji programu na rzecz bardziej zrównoważonej przyszłości.

Nowa koncepcja budowy w Wing of Tomorrow eliminuje prace wewnątrz skrzydłowego zbiornika paliwa i umożliwia płynną integrację ręcznego i zautomatyzowanego montażu w ramach jednego systemu produkcji. Na bazie doświadczeń i wiedzy zdobytych podczas montażu pierwszego i kolejnych demonstratorów skrzydeł, konstruktorzy Airbusa przeanalizują  różne scenariusze uprzemysłowienia produkcji skrzydeł przyszłości.

Komponenty kompozytowe Wing of Tomorrow zostały zaprojektowane w sposób pozwalający jak najlepiej wykorzystać posiadane technologie i zmniejszyć o ponad 50% nakład pracy wymaganej podczas montażu. Automatyzacja wykonywania odwiertów, osiągnięcie właściwej kontroli tolerancji kształtu skrzydła, a także wprowadzenie nowych sposobów inspekcji i oceny produktów ułatwią Airbusowi stworzenie optymalnych skrzydeł dla samolotów przyszłości.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony