ICAO uruchamia możliwość weryfikacji elektronicznych wersji licencji personelu lotniczego
ICAO zapewnia standardy i zalecane praktyki dotyczące licencjonowania członków załóg lotniczych, takich jak piloci, inżynierowie pokładowi i nawigatorzy lotniczy, kontrolerzy ruchu lotniczego, operatorzy stacji lotniczych, mechanicy i dyspozytorzy lotniczy.
22 marca 2023 r., organizacja uruchomiła nowe narzędzie umożliwiające weryfikację elektronicznych licencji personelu (EPL), które ostatnio stały się uznaną alternatywą dla papierowych wersji. 7 marca 2023 r. zmiany standardów technicznych (które weszły w życie 3 listopada 2022 r.), dały państwom możliwość wydawania licencji EPL.
Jednak jednym z podstawowych wymagań, jest możliwość zweryfikowania EPL zarówno w trybie online, jak i offline. Australia, Brazylia i Chiny poinformowały ICAO o wdrożeniu systemów EPL w swoich krajach i wszystkie trzy wyraziły również zamiar wykorzystania licencji EPL w ramach operacji międzynarodowych.
Aby uniknąć mnożenia się systemów weryfikacji, państwa te ściśle współpracowały z ICAO w celu opracowania wspólnego narzędzia, które ma umożliwić weryfikację przez inne państwa licencji EPL zgodnych z ICAO.
System składa się ze standardowego szablonu weryfikacji offline, zautomatyzowanego zapytania weryfikacyjnego online, które jest uruchamiane przez zeskanowanie kodu QR oraz mechanizmu ręcznego przeprowadzania weryfikacji online. Obecnie obsługuje on chińskie licencje, a wkrótce pojawi się podobna możliwość w kwestii dokumentów australijskich i brazylijskich.
W miarę rozwoju systemów weryfikacji ICAO będzie nadal współpracować z tymi i innymi państwami w celu zapewnienia wysokiego poziomu standaryzacji, interoperacyjności, bezpieczeństwa danych i prywatności danych. Ustanawianie i utrzymywanie międzynarodowych SARP i procedur żeglugi powietrznej (PANS) ma fundamentalne znaczenie dla Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym – Konwencji chicagowskiej – i jest kluczowym aspektem misji i roli ICAO.
Stanowi to podstawę dla zharmonizowanego globalnego bezpieczeństwa i wydajności lotnictwa w powietrzu i na ziemi, ogólnoświatowej standaryzacji wymagań funkcjonalnych i eksploatacyjnych urządzeń i służb żeglugi powietrznej oraz uporządkowanego rozwoju transportu lotniczego.
Komentarze