Przejdź do treści
Korean Air - obsługa samolotu na płycie lotniska (fot. Taoyuan Airport)
Źródło artykułu

Fuzja Korean Air i Asiana Airlines coraz bliżej. KE wydała zgodę

Komisja Europejska sprzeciwiała się planowanemu przejęciu Asiana Airlines przez Korean Air, gdyż mariaż dwóch koreańskich przewoźników lotniczych miał zakłócić wolny rynek i wywindować ceny pasażerskich biletów lotniczych między Europą a Koreą Południową. Ostatecznie, unijny organ zdecydował się wydać zgodę na fuzję.

Pod koniec 2020 roku, między kolejnymi falami wzrostu zachorowań na COVID-19, Korean Air ogłosiły chęć zakupu 100 proc. akcji Asiana Airlines, które są głównym konkurentem flagowego przewoźnika z Korei Południowej, a w wyniku pandemii wpadły w duże trudności finansowe. Wart ponad 1,35 mld dolarów amerykańskich oferta mariażu musiała zostać zaakceptowana przez 14 regulatorów antymonopolowych z całego świata, w tym przez Komisję Europejską.

Fuzja miała zapewnić Korean Air pozycję drugiego największego użytkownika dwupokładowych airbusów A380-800. Największymi oponentami mariażu były amerykański Departament Sprawiedliwości i Komisja Europejska. Unijny i amerykański organ obawiał się, że przejęcie przez flagowego operatora Korei Południowej drugich największych linii lotniczych w tym azjatyckim państwie, spowoduje duży wzrost cen pasażerskich biletów lotniczych między i usług cargo między Koreą Południową a Europą i Stanami Zjednoczonymi.

Przejęcie, zdaniem regulatorów z Brukseli i Waszyngtonu, miało zakłócić funkcjonowanie wolnego rynku i spowodować zanik realnej konkurencji na dwóch dużych i dość lukratywnych rynkach lotniczych. Komisja Europejska wskazywała, że fuzja może ograniczyć konkurencję w świadczeniu usług lotniczego transportu pasażerskiego między Koreą Południową a Francją, Hiszpanią, Niemcami i Włochami. Komisja Europejska nie obawiała, że mariaż zakłóci wolny rynek lotów Budapeszt – Seul, albowiem na tej trasie dla Korean Air konkurencją są Polskie Linie Lotnicze LOT.

Ameryka niechęć do wydania zgody na fuzję argumentowała negatywnym wpływem, jaki umowa przejęcia miałaby na konkurencję. Korean Air i Asiana Airlines obsługują kilka miast w USA, w tym Honolulu, Los Angeles, Nowy Jork, San Francisco i Seattle.

Obie linie lotnicze wielokrotnie wskazywały, że fuzja powinna być chroniona ustawą o doktrynie państwowej, która uniemożliwia władzom USA orzekanie w sprawie działań obcych rządów na ich własnej ziemi.

Cały artykuł czytaj na stronie: rynek-lotniczy.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony